Fredrik Tønnesen, konsernsjef i Elkjøp, og hoppsjef Jan-Erik Aalbu.

Flere byråer meldte seg da hopplandslaget var i krise: – Godt at folk bryr seg

Jan-Erik Aalbu og hopplandslaget har hatt det tøft etter skandalen i ski-VM tidligere i år. Nå har de landet ny hovedsponsor.

Publisert Sist oppdatert

– Nå er jeg vel oppe i knestående om ikke annet, sier hoppsjef Jan-Erik Aalbu til KOM24.

Fredag 15. august kom nyheten om at Elkjøp går inn som ny hovedsponsor for hopperne. Den tittelen er det ingen som har hatt siden landslagets samarbeid med LO ble avsluttet sommeren 2022.

Ifølge Aalbu er håndteringen deres av krisen en direkte årsak til at Elkjøp selv tok kontakt og ville samarbeide.

– De har sett at vi har stått i stormen og de har sett en organisasjon som har lagt seg flat. De ønsker å være med på å bygge hoppsporten sammen med oss, sier Aalbu.

Opp- og nedturer

Like etter herrenes siste renn i ski-VM i Trondheim i mars, kom nyheten om at det norske laget var snikfilmet mens de fikset på hoppdressene.

Dette førte til at Marius Lindvik mistet sølvmedaljen i stor bakke, og ukene etterpå var blant annet preget av at Toyota avsluttet sponsorsamarbeidet. I tillegg valgte Nammo å sette sitt samarbeid på pause.

– Det har vært en tøff periode, uten tvil. Både for laget, enkeltutøvere og alle som er glad i norsk hoppsport, sier Aalbu.

Kommunikasjonsmessig har én ting vært spesielt viktig for han.

– Like etter det som skjedde i Granåsen hadde jeg ikke nok informasjon selv til å svare på alle spørsmål. Det å kle seg mer naken enn jeg gjorde på den pressekonferansen er vel ikke mulig med mindre du faktisk kler deg helt naken.

– Men jeg har sett så mange politikere i tøffe situasjoner som tror de kan komme unna uten å fortelle hele sannheten. Jeg vet at det ikke er mulig, fordi jeg vet hvordan mediene jobber. Jeg kunne ikke la dem drive meg fra skanse til skanse. Jeg kalte dette juks, og det står jeg for enda.

– God hjelp

Espen Skoland var inne og hjalp til på PR-siden. I tillegg fikk Aalbu flere tilbud fra kommunikasjonsbyråer som ville bistå.

– Mange tok kontakt og ville hjelpe. Jeg vil ikke nevne navn, men det er fint at folk bryr seg.

– Espen er en god venn som jeg kjenner godt fra jeg jobbet i Discovery. Også hadde jeg god hjelp fra kommunikasjonsavdelingen i forbundet. Så jeg diskuterte mye med dem, men jeg må selv eie historien. Jeg kan ikke gå ut og si noe som jeg selv ikke står inne for, sier Aalbu.

Krisen gjorde det heller ikke lettere å kontakte mulige nye sponsorer. Etterforskningen av hoppskandalen, som fremdeles pågår, gjorde det vanskelig for Aalbu å ta ringerunden.

– Har du fått mange nei?

– Nei, fordi jeg ikke har hatt så mange samtaler. Jeg har vært forsiktig med å ringe andre enn de jeg kjenner fra før. Hvis du er toppsjef i et selskap, vil du jo selvfølgelig vite hvor saken står og om ting er avgjort, sier Aalbu.

Advanzia Bank kom inn på sponsorsiden rett før jul. Det samme gjorde Bildeler.no, i tillegg til at de landet en utstyrsavtale med Adidas.

I påsken kom derimot sistnevnte med en beskjed om at også de ville sette samarbeidet på vent.

– Det var jævlig tungt. Adidas er en av verdens største merkevarer, og det er en viktig avtale for oss. Så ringte Bjørn Gulden til meg i juni og sa at de ønsker å stå i det sammen med oss.

Også Nammo er nå tilbake som sponsor. Den nye avtalen med Elkjøp strekker seg to år fram i tid, med mulig fornyelse på ytterligere to år.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS