Frelsesarmeens julegryter står ute for 125. gang i desember. Samtidig viser nye tall at én av fem nordmenn frykter at de ikke har råd til å feire jul.

Frelsesarmeen og Los & Co gjenbruker fjorårets julekampanje: – Truffet av dyrtiden

For første gang lager Los & Co ikke en ny julegrytekampanje for Frelsesarmeen. I stedet gjenbrukes fjorårets film – i et jubileumsår der julegryta markeres for 125. gang.

Publisert
Geir Smith Solevåg, kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen.

– Vi heier på gjenbruk. Vi er jo gjenbruksaktører, og har vært det siden 1905, sier Geir Smith-Solevåg, kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen, til KOM24.

Den landsdekkende kampanjen fra Los & Co «fryser tiden» for å rette oppmerksomheten mot fattigdomsproblematikken i Norge. Byrået har hatt ansvaret for julekampanjen siden 2022.

– Det er første gang vi ikke har laget en ny kampanje. Vi har alltid gjort det tidligere, men i år tester vi hvordan det svarer seg å sette på igjen fjorårets, sier kreatør Ragnar Roksvåg i Los & Co.

Se julegrytekampanjen lengre ned i saken. 

Truffet av dyrtiden

Frelsesarmeen vurderer å lage ny film hvert år, men også de må forholde seg til strammere budsjetter.

– Vi er truffet av dyrtiden vi også. Så vi må sette tæring etter næring, og dette er en ren måte å gjøre det på, sier Smith-Solevåg.

Han understreker at kampanjene evalueres grundig, og at fjorårets grep leverte godt.

– Vi er veldig glade for samarbeidet med Los & Co. Det er alltid nyttig, kanskje særlig for en aktør som oss, å ha en partner som ser oss utenfra og gir oss gode råd om hvordan vi forteller om arbeidet vi gjør, sier han.

Roksvåg forteller at byrået og produksjonsselskapet også gjør en ekstra innsats for Frelsesarmeen.

– Når vi lager film for dem, er det nesten gratis jobb. Alle jobber ekstra fordi det går til en god sak. Man må tenke på det på en litt annen måte enn når man lager for en kommersiell aktør, sier kreatøren.

Kampanjen vil uansett bli nøye evaluert i etterkant.

– Det blir spennende å se på tallene – både på innsamlingsbeløpet og hvordan kampanjen leverer. Hvis den rater dårlig, så får man lage noe nytt. Men at det holder i tre år, det tror jeg ikke, sier Roksvåg.

Selv om TV-filmen er den samme som i fjor, er kampanjen justert i andre kanaler.

– Man gjør mye i tillegg – masse på sosiale medier og annet. Men det som går på TV, er gjenbruk fra i fjor, sier han.

Fortsatt stort behov

Parallelt med kampanjen plasserer Frelsesarmeen ut om lag 250 julegryter over hele landet – en tradisjon som startet i 1901.

Målet for den første innsamlingen var 2000 kroner, nok til å hjelpe 400 familier med mat og brensel.

Samfunnet har endret seg, men de grunnleggende behovene er de samme. I fjor fikk rundt 16 000 husstander julehjelp gjennom Frelsesarmeen.

Organisasjonens ferske fattigdomsbarometer, utarbeidet med Opinion, viser at én av fem nordmenn fortsatt frykter at de ikke har råd til å feire jul.

Innsamlingen går til mat, klær, fellesskap og omsorg for lavinntektsfamilier, ensomme og mennesker med rusutfordringer. Pengene brukes lokalt, der de samles inn.

Flere aktører bidrar også til årets innsamlingsløft. Rema 1000 viderefører kampanjen de lanserte sammen med Frelsesarmeen i fjor. Kampanjen er utviklet av Try, og frontes med budskapet «Kassalappen blir ønskeliste».

Dagligvarekjeden dobler beløpet for hver krone som gis – opp til én million kroner.

Powered by Labrador CMS