Tesla har vært i hardt vær etter at Elon Musk ble spesialrådgiver for Donald Trump og fikk lede DOGE. Her er det protester i USA, men også i Norge får Tesla seg en omdømmesmell.
Tesla har vært i hardt vær etter at Elon Musk ble spesialrådgiver for Donald Trump og fikk lede DOGE. Her er det protester i USA, men også i Norge får Tesla seg en omdømmesmell.

Norsk kundebarometer: 

Tesla er den store taperen

Tesla er den store taperen. Dette viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk kundebarometer (NKB) fra Handelshøyskolen BI, Barcode Intelligence og Norstat.

Publisert

Forskningsprosjektet NKB har i tretti år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

4708 forbrukere har i år fortalt hvor fornøyde de er med bedriftene de kjøper varer og tjenester av. Til sammen får 157 virksomheter fra 35 bransjer sin dom i årets undersøkelse.

Beste noensinne

– Vinmonopolet har ligget i toppsjiktet av Norsk kundebarometer i en årrekke og vinner årets kundetilfredshetspris med en score på 87,4 poeng, det høyeste som er målt noensinne. Det er tredje gang Vinmonopolet vinner. En imponerende utvikling fra at de faktisk var blant de ti dårligste bedriftene første gang de ble målt i 2000. Vinmonopolet er slik et godt eksempel på at bedrifter har mulighet til å bli best, selv med et dårlig utgangspunkt, sier prosjektleder for NKB Pål R. Silseth, i en pressemelding.

Konkurransen i toppen er ellers knallhard. På de neste plassene kommer Vipps (86,6), Flytoget (85,8), Interoptik (84,3) og Onecall (83,2). Det er spesielt verdt å merke seg Vipps, som er inkludert for første gang og seiler rett inn på andreplass.

Vender Tesla ryggen

Det har stormet rundt Elon Musk de siste månedene, og det rapporteres om salgssvikt for Tesla i mange europeiske land, inkludert Norge. 

Resultatene fra årets undersøkelse viser at kundene er splittet i synet på om de skal fortsette kundeforholdet til Tesla eller ikke. Mange kunder vender Tesla ryggen, noe som medfører et voldsomt fall i lojaliteten til Tesla på over 16 poeng sammenlignet med 2024.

– Det bemerkelsesverdige med dette er at det ikke har vært problemer med selve produktet eller tjenesten som blir levert, og kundetilfredsheten til Tesla er så å si uendret fra 2024. Ved tidligere omdømmekriser som ikke omhandler kjerneproduktet har vi sett relativt små utslag på kundelojalitet, men nå er det altså annerledes. Det blir interessant å følge disse holdningsendringene videre. Tidligere erfaringer viser at det kan gå raskt over, sier Silseth.

Tesla ligger nå på en delt 28. plass, sammen med Audi.

Vy + Flytoget = ?

Det ligger fortsatt an til at Vy overtar Flytoget. Samtidig scorer Flytoget over 20 poeng bedre enn Vy på kundetilfredshet og befinner seg dermed i en helt annen divisjon.

– Historien har vist at fusjoner og oppkjøp stort sett går galt hvis vi ser på utviklingen i kundetilfredshet. Den minste aktøren blir som regel innlemmet i den største, og med det forsvinner også særegenheten til bedriften, inkludert bedriftskulturen. Det er derfor all grunn til å tro at dersom Vy og Flytoget blir slått sammen, vil kundetilfredsheten til Flytoget bevege seg ned mot nivået som Vy befinner seg på. Med andre ord et tap for kundene. Sist gang vi observerte dette, var Sbankens kraftige fall etter at de ble kjøpt av DnB, mener Silseth.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS