Byrået opererer innenfor én bestemt nisje: – Et veldig bevisst valg
Kommunikasjonsbyrået for mat og landbruk befinner seg midt på Grünerløkka i Oslo. Gjete-gjengen mener de har truffet blink.
– Landbruk er en sektor vi brenner for. Vårt overordnede mål er at flere skal spise, kjøpe og verdsette norsk mat. At vi startet et byrå med spisskompetanse på mat og landbruk er et bevisst valg, sier Synnøve Hokholt Sagafos til KOM24.
Sammen med Sara Skjoldnes Adams og Siv Hatlen Heimdal gründet hun Gjete AS, et kommunikasjonsbyrå som kan mat- og landbruk. Til daglig jobber Sagafos i eventbyrået Andre Boller.
Daglig leder i Gjete er Margrethe Brantsæter. KOM24 møter dem på Grünerløkka i Oslo, der de holder til.
Selv om de har flere kunder over hele landet, mener de selv at plasseringen i Oslo gir mening.
– Vi omtaler oss gjerne som «helt på jordet», selv med kontor innenfor ring 3. Alle de store organisasjonene har hovedkontorer i Oslo. Selv om vi til daglig holder til i Oslo utfører vi oppdrag over hele landet - fra Finnmark til Agder, sier Brantsæter.
Liten gjeng
Brantsæter har med seg to faste ansatte, kommunikasjonsrådgiver Ingeborg Arnkværn Dolven og grafisk designer Sofie Ensby Rostad.
– Vi er et lite byrå, og utvider kapasiteten som et resultat av etterspørsel og ønske om vekst. Alle «gjeterne» er her et resultat av den tilnærmingen, sier Brantsæter.
Hun tok over i januar i 2024. Hun er utdannet veterinær og har doktorgrad i dyrevelferd. Før hun startet i Gjete var hun daglig leder i Norsk Fjørfelag i seks år.
Hun kom til Gjete fra rollen som generalsekretær i Den norske veterinærforening.
Dolven har vokst opp på gård i Ringsaker, er odelsjente og har studert kreativ kommunikasjon.
Rostad har lang fartstid innenfor grafisk design, illustrasjon og animasjon og har også jobbet med kunder innenfor landbruket tidligere.
Felles for alle sammen er engasjementet for norskprodusert mat.
– Noen forbinder bøndene kun med jordbruksoppgjøret. Men mat og landbruk er en av Norges viktigste og mest komplekse næringer, som har grunnleggende betydning for samfunnet. I senere år har stadig flere blitt opptatt av mat som beredskap, sier Mari Hagerup.
Mangel på kunnskap
Gjete opererer med åpen kundeliste. Tine, Norilia, Gartnerhallen, Dyrsku’n, Nofence og Stiftelsen Norsk Mat er eksempler på kunder de profilerer på hjemmesiden.
– Norsk matproduksjon er svært kompleks og omfatter alt fra frukt, grønt, korn til mennesker, melk, fôr til husdyr og husdyrhold. Sektoren jobber aktivt med dyrevelferd, bærekraft og ressursutnyttelse. Vår kompetanse er etterspurt, sier Brantsæter.
De er opptatt av at kommunikasjonsarbeid er viktig for å tette kunnskapshull.
– Jeg skulle ønske flere nordmenn hadde mer kunnskap om hvor privilegerte vi er som har tilgang på trygge norskproduserte råvarer. Norge er for eksempel ett av 3-4 land hvor du kan spise rå egg uten å risikere matforgiftning.
– Dette er ingen selvfølge, men handler om at Norge har et godt system og etablerte kontrollprogrammer som involverer bonde, veterinær, eggpakkeri og myndigheter, legger hun til.
Mener det er riktig vei
Årsregnskapet til Gjete fra 2024 viser at de hadde en byråinntekt på like under 2,2 millioner kroner. I 2023 var den noe høyere, da den nærmet seg 2,25 millioner.
Mari Hagerup tror flere byråer framover vil se nytten av å jobbe med en bestemt nisje.
– Store kommunikasjonsbyråer vil ikke alltid ha kapasitet eller kunnskap til å jobbe med veldig spesifikke bransjeproblemstillinger, for eksempel innenfor landbruk. Jeg tror vi vil se flere byråer med nisjekompetanse fremover, sier Hagerup.
Brantsæter sier seg enig.
– Det som gjør oss i Gjete helt unike, er nettopp nisjekompetansen vårt team har. Vi opplever økende etterspørsel blant relevante kunder som ønsker å jobbe med oss, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no