
Slik er PR-byråenes sommerfester: – Vi liker å skille oss ut i mengden
Byråene feirer sol og varme på forskjellige måter.
– Vi liker å skille oss ut i mengden av sommerfester gjennom juni. Det gjør vi ved å sette sammen et godt og interessant program, og inviterer alle de beste folkene vi kjenner. Dette inkluderer våre kjære kunder, tidligere Stormkast-gjester og venner av byråene, skriver Per Valebrokk i en e-post til KOM24.
Han er partner i Storm, og driver podkasten Stormkast sammen med forretningsmann Petter Stordalen.

– Spesielt
Når de Stordalen-eide byråene Storm, Smør og Smeh inviterer til sommerfest slås det på stortromma. 1 100 gjester var påmeldt livesending av podkasten, der statsminister Jonas Gahr Støre var blant gjestene.
Han fikk selskap av blant andre Telenor-sjef Benedicte Fasmer, DN-redaktør Janne Johannesen, komiker Martin Lepperød og influenser Emilie Nereng på The Hub i Oslo.
– Det er noe helt spesielt å spille inn podkasten foran et såpass stort publikum skriver Valebrokk.
Det er tredje gangen Stormkast fyller The Hub til livesending. I fjor var Erna Solberg, Birgitte Ringstad Vartdal og Else Kåss Furuseth blant gjestene.
På reise
Kristian Hvilen i Rud Pedersen skriver at de akkurat har kommet tilbake etter tre dager i Madrid med hele det norske teamet i byrået.
– Viktigheten av å tilbringe tid sammen utenfor kontoret og ha det gøy kan og skal ikke undervurderes! I tillegg ble vi bedre kjent med våre spanske og portugisiske kolleger og fikk bedre innsikt i den politiske situasjonen de lever i, skriver Hvilen.

Neste uke har de en liten sommerfest på kontoret for å gi hverandre en sommerklem, ta et glass vin (eller alkoholfritt) og spise godt, legger han til.
– Vi jobber mye og hardt for kundene våre, særlig nå inn mot sommeren, og da er det ekstra viktig å stoppe opp litt, kose seg sammen og rett og slett nyte det gode felleskapet og kollegiet vi har, skriver Hvilen.
Fritt budsjett
I Zynk liker de aller best å ha hjemmefester, skriver Guri Størvold.
– Så i år tar vi Nesodden-båten hjem til kollega Vibeke som åpner hus og hage for oss. Det blir god mat og god vin, kubb-turnering og quiz. I god Zynk-stil blir det nok også dansing og mye latter utover natta. Vi er mange som har lakenskrekk i Zynk.
De blir 13-14 personer på festen, og det er bare et par ansatte som av gode grunner ikke blir med, skriver Størvold.
– Arrangementskomiteen har frie budsjettrammer, men med hjemmefest koster det ikke all verden.
På spørsmål om de har noen morsomme tradisjoner på sommerfestene, skriver hun at de stort sett alltid har en aktivitet før både sommerfest og julebord.
– Det har vært blant annet kokkekamp på Kulinarisk Akademi, escape room, drinkmiksekonkurranse, curling og shuffle board.
– Et av pandemiårene overrasket vi folka våre med intimkonsert med Arve Hurlen i Postgirobygget på Dyna fyr. Det var en magisk sommernatt i Oslofjorden. I år driver to av tre i arrangementskomiteen med boksing og bryting, så vi har spøkt mye med at det vil prege festen.
– Hvorfor er det viktig med sommerfest?
– Fordi det er viktig å ha det gøy! Og vi blir bedre kjent med andre sider enn de vi vanligvis bruker i jobbsammenheng. Det gjør oss til et mer sammensveiset team og vi får morsomme, felles historier vi kan le av, skriver Størvold.
Villsau-tapas
I Kruse Larsen inviterer de kunder, venner, bekjente og andre hvert år til hagen sin i Inkognitogata 1 i Oslo.

– Der serverer vi villsau-tapas og en rekke andre delikatesser fra distrikts-Norge, sammen med et bredt utvalg forfriskninger. Opplegget er utover det egentlig bare å la folk ha det hyggelig sammen, skriver Tim Peters.
– Hvor mange deltar og hvor stort er budsjettet?
– Vi hadde i overkant av 400 gjester innom på årets sommerfest. Det var hyggelig å se at veldig mange kom tidlig og ble helt til slutt. Budsjettet holder vi for oss selv.
– Vi har lyst til at folk bare skal slappe av, snakke sammen og ha det hyggelig. Derfor har vi ikke noen spesielle poster på programmet. Det utvikler seg noen tradisjoner, men dem er de gjestene som står for.
Peters skriver at sommerfest er viktig fordi innspurten til sommeren er en hektisk tid for alle som jobber med kommunikasjon, politikk og omdømme.
– Da er det fint å markere at ferien nærmer seg. Det viktige med sommerfesten vår, er at folk møtes og blir kjent på tvers av sektorer, områder og ekspertise.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no