
☀️Sommerpraten:
– Bønnefar er sliten – nå skal jeg bare sone ut
Wabba-gründer Kristian K. Fredheim skal hente krefter på «Bestefarhytta» på Hvaler – med bøker, golf og grilling. Han deler sitt rareste ferieminne fra en polsk partybåt, hyller Gutta Sprut og Trygve Hegnar.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Kristian K. Fredheim, gründer av Wabba, som svarer i Sommerpraten.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Å sone ut på «Bestefarhytta». Ambisjonen er å utelukkende fokusere på mat, vin, trening, golf og bøker gjennom de hele to ukene hvor jeg er der. Hytta ligger på Vesterøy, Hvaler, og er én jeg har vært på hver eneste sommer siden året jeg ble født. Det er intet annet sted på jord jeg kobler så godt av på som på «Bestefarhytta», og akkurat i år er det sårt trengt med litt avkobling; Bønnefar er sliten etter intenst arbeid, stress og risiko med Wabba over tid, og jeg kjenner på kroppen at noe avkobling er sårt trengt for å komme tilbake på toppnivå. Har sett fram til å holde et godt glass vin i hånden mens jeg griller mat og nyter synet av skjærgården i flere måneder nå …
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Får svare på både òg: Mest minneverdige: Nord-Norge tur under den første koronasommeren med gode venner fra Bergen, hvor vi gjennom to uker kjørte bil langs Helgelandskysten og overnattet i telt på diverse tilfeldige plasseringer underveis. Oppholdet kulminerte med fester, fjellturer og moro i Lofoten, etterfulgt av fisketur i Garsnes og topptur opp fjellet Hesten på Senja. 10/10-reise og noe jeg varmt anbefaler andre å gjøre. Norge er fantastisk!
– Mest rare: Bursdagen min 10. juli i Alanya, Tyrkia, i 2013, hvor gutta hjemmefra skulle overraske meg med en tur på partybåt. Det de ikke visste da de booket turen var at de ikke sjekket oss inn på den «offisielle» partybåten, men på en polsk familieferiebåt. Det ble et antiklimaks av rang interessante seks timer til sjøs.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Jeg har alltid hatt sansen for Trygve Hegnar og hvordan han med klar tale sier nøyaktig hva han mener, på lederplass. Jeg synes det både er forfriskende, interessant og underholdende – og gleder meg til å lese hva han sier i Finansavisen, hver eneste dag. Humrer ofte av hvordan han tar tak i – og ofte tuller med – enkelte emner, instanser, organisasjoner og personer. Selv om jeg ikke alltid er enig i hva han sier, har han imponert meg over tid og fortsetter å gjøre det. Han har tross alt skrevet sine lederartikler – uten stopp – i hele 50 år nå og står alltid fast ved sitt. Ja til flere som han!
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Å kalle det for en kampanje blir vel å ta i, men jeg synes «re-brandingen» som gjengen i Gutta gjorde var imponerende. Oskar Westerlin, Henrik Viken, Sebastian Breivik og Snorre Klanderud er alle i ferd med å bli eldre og på vei mot å tre ut av en yngre og mer «rølpete» fase av livet, noe som også er hva deres image har vært forbundet med til nå. Gradvis tar de nå en mer aktuell og til dels politisk retning på deler av innholdet sitt, noe jeg synes de har lyktes godt med å gjøre på en moderne måte som treffer de unge godt. «Gutta» er også ærlige og offensive i hva de sier og mener, noe jeg synes de skal ha honnør for å våge å gjøre.
– At partiledere spesielt og politikere generelt vil delta i deres innhold sier en hel del om Gutta sitt nedslagsfelt. At kommentatorer og nyhetssendinger på samme tid bruker spalteplass på å omtale det de gjør som positivt, vitner om at de gjør noe riktig for å nå de unge og at de til tross for et noe kontroversielt image også evner å bruke oppmerksomheten til å løfte relevante og samfunnsaktuelle emner. Jeg tror dette kun er starten på en utvikling av innholdet tilknyttet deres profiler, hvor de på sikt finner mer konstruktive former for å benytte sin «markedsmakt» på. Jeg gleder meg til å se partilederdebattene de skal publisere i høst og synes det skal bli interessant å observere hvordan hver av de fire finner nye retninger i sin profilering etter hvert som årene går sin gang, samt hvordan de individuelt evner å kapitalisere på dette skiftet.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Dette rådet gjelder uavhengig av bransje, men er etter min mening det aller viktigste å sikre: Ha gjennomføringskraft. Altfor mange snakker om alt de skal eller drømmer om å gjøre heller enn å faktisk gjøre det. Altfor mange gjør heller ikke stort mer enn akkurat det de må – eller blir bedt om å gjøre – på jobb, så du kan enkelt skille deg ut ved å bare løfte fingeren litt mer enn hva de andre gjør og ved å ta tak i ting på egen hånd. Legger du innsats ned i å virkelig stå på for å skille deg ut og å gjøre mer enn din sidemann, skal jeg love deg at dette blir lagt merke til av andre og at du løftes opp-og-fram.
– Så kort og godt: Vær proaktiv og få den forbanna jobben gjort – og aller helst på gode måter.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Wipeout. Uten tvil. Har alltid hatt lyst til å teste hinderløypene i det programmet, og er ganske så sikker på at jeg ville gjort en god figur. All annen reality ville jeg holdt meg langt unna og ser heller ikke på.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no