#Sommerpraten
Kreatøren deler sitt rareste ferieminne: – Kom i skade for å «låne» med oss en pistol
Fredrik Juul i Trigger kom hjem fra Berlin med «et par moralske blåmerker».
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det kreatør i Trigger, Fredrik Juul, som svarer i Sommerpraten.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Å være feriepappa for aller første gang! Jeg står klar med rompetaske og lindress, og ja jeg akter å gå langt foran familien med alle koffertene på sånn tralle gjennom flyplassen. Turen går til Italia, som avsluttes med et bryllup hvor jeg er toastmaster. Så det blir bleier på dagtid, sløyfe på kvelden, og forhåpentligvis litt søvn innimellom.
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Jeg hadde en høyst spesiell opplevelse på en ferietur til Berlin for noen år siden, der min gamle makker og jeg kom i skade for å «låne» med oss en pistol som vi fant i en skuff bak baren hos en technobule. En svært merkverdig og minneverdig aften, om enn med noen hull i hukommelsen og et par moralske blåmerker.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Kona mi, Agnes, som har vært i mammaperm fra Noe Oslo, er jo en bransjeperson som imponerer til stadighet både profesjonelt og på hjemmebane. Men om jeg skal trekke frem noen som inspirerer meg som jeg ikke kjenner personlig, så må det bli Anders Muurman Holm.
– Jeg synes jobbene hans er rå, han er en knakande god kreatør og inspirerende å høre på i podcaster – og attpåtil gir han ut rap-album?! Fett. (Jeg kan ikke mye om rap, men har ladet noen Winner Tip-hylser i kjellerstua i min tid). Jeg lar meg fascinere av kommunikasjonsfolk som skaper ting utover bare kommunikasjonsløsninger.
– Shout out også til Greta Sveinsen Trotta og Hedvig Hauge som har imponert i praksis hos oss siste tiden! For øvrig liker de både kaffe og pils, og slår nok mer enn gjerne av en prat i sommersola.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå – hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg må si at The Grey Swan fra 11:11 og Nycoplus imponerte meg virkelig. Den hadde alle ingrediensene: fra ekte innsikt til fantastisk håndverk, kundemot og magisk gjennomføring. Å fylle Oslo Konserthus? Beundringsverdig.
– Jeg var faktisk med og pitchet på kunden selv, og tapte. Litt bittert selvsagt, men når jeg så idéen de landet på, måtte jeg bøye meg i støvet i medunnelighet. Bonuspoeng for at medtrønder Camilla Spidsøe sto for koreografien. Sist jeg så henne var under spelet på Stiklestad. For ei dame!
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i reklamebransjen?
– Hold det ekte, og stol på magefølelsen din. Ekte menneskelig innsikt, fortell ekte historier som skaper ekte følelser - som igjen kan gjøre en ekte forskjell for folk og samfunn.
– Det finnes noe ekte i hver brief, selv om det ikke alltid virker sånn. Og heldigvis mener jeg man kan man trene magefølelsen! Etter hvert lærer man å kjenne igjen den lille sitringen i magen som sier: «Her er det noe. Noe ekte».
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Blown Away på Netflix. Ikke at jeg kan glassblåsing overhodet, men jeg har ganske så god lungekapasitet og jeg elsker iherdig alt som handler om å skape noe med hendene. Men om jeg faktisk skulle hevdet meg i noe ville det nok blitt symesterskapet, jeg elsker å sy og lage sy-content. Nå om dagen syr jeg en del sløyfer til alle bryllupene jeg skal gjeste i sommer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no