Vetle Gjevestad Agledahl nyter lyden av syngende pub-folk på Sentrum Scene i Oslo.

Slutter som PR-rådgiver for å satse på pubkor

Vetle Gjevestad Agledahl samlet nylig 2 500 mennesker til «pubkor» på Bislett Stadion. Nå slutter han i Visit Norway for å jobbe videre med prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror mye av suksessen med pubkor skyldes bakgrunnen min innenfor kommunikasjon. Jeg jobber aktivt med presse, sosiale medier og konseptutvikling til daglig, sier Vetle Gjevestad Agledahl til KOM24.

Han jobber som PR-rådgiver i Visit Norway, og har tidligere jobbet i blant annet Trigger, Nord DDB og Saatchi & Saatchi.

Stor interesse

Men i tillegg har han alltid vært interessert i musikk. Torsdag 14. august samlet han 2 500 mennesker på Bislett Stadion i Oslo til korøvelse.

– Jeg har drevet med kor siden jeg var barn, og i mange år har jeg vært dirigent for et kor som heter Oslokoret. Så jeg har alltid drevet med musikk på ett eller annet vis, sier Agledahl.

Pubkoret startet han med i februar i fjor på utestedet Carls, der han har faste kvelder med opptil 1000 deltakere hver måned.

Før festivalen Findings skulle avholdes i Oslo, ble han kontaktet av arrangøren Live Nation. De sa at riggen stod klar en dag før festivalen startet, og at Agledahl gjerne måtte prøve å samle et enda større kor om han ville.

Agledahl står foran som dirigent, mens folk foran scenen synger kjente pop-klassikere.

– Er du overrasket over interessen?

– Både ja og nei. Jeg elsker å synge i kor og omgås med mye korfolk. Jeg tror særlig i tiden vi er inne i, hvor verden er vanskelig og mange kan føle at det er utrygt, at det å synge sammen er verdifullt.

– Det samholdet man får når man samler hundrevis eller tusenvis av mennesker på denne måten er unikt. Det er aldri noe knuffing, og folk legger fra seg telefonene, sier Agledahl.

Vetle Gjevestad Agledahl på Sentrum Scene.

God kombo

For å spre ordet om koret har Agledahl jobbet aktivt med å få presseoppslag i ulike lokalaviser, i tillegg til at han er aktiv på sosiale medier.

Han har også gjennomført konseptet i byer som Trondheim, Bergen, Sandefjord, Tønsberg og Moss.

– Jeg får kombinert både musikk og kommunikasjon, som er mine to favorittfag, sier Agledahl.

Og selv om han får god hjelp, er det kun han selv som står bak det hele. Det gjør at han har bestemt seg for å slutte som PR-rådgiver i Visit Norway, en jobb han fikk for litt over ett år siden.

Agledahl kommer til å jobbe der ut oktober, før det blir full satsing på kor.

– Det har vært en lang sommmer med mye grubling og tenking. Jobben min i Visit Norway er virkelig verdens kuleste jobb, så hvis pubkor-bølgen roer seg håper jeg det er en plass til meg i reiselivsnæringen.

– Er det gitt at pubkor-bølgen vil roe seg?

– Nei, jeg håper den varer og varer. Men man vet ikke. Jeg prøver å utvikle nye konsepter og har samarbeidet med All Things Live, Plan B og er i dialog med flere aktører i eventbransjen for å få det til. Pubkor gjør seg jo for eksempel veldig bra på konferanse også, eller til andre former for team building.

Flere av kollegaene hans er også begeistret, og har møtt opp for å delta.

– Nesten hele teamet i Visit Norway var med og sang på Bislett, så det er veldig moro.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS