Seen er i krise: Stor usikkerhet om driften kan fortsette
Trenger penger, om ikke er det slutt i år, står det i papirene. – Så dramatisk er det ikke, mener gründeren.
1938: Saken er nå oppdatert med tilsendte sitater fra Ronald Griffin.
Regnskapstallene for Seen AS for 2024 er klare og de viser at nok en gang går selskapet med store underskudd.
I fjor stoppet det ikke før de hadde tapt 27,2 millioner kroner. Siden 2020 har selskapet som er mest kjent for å lage personaliserte videohilsener for selskaper, tapt hele 88 millioner kroner.
Nå er det stor usikkerhet om selskapet har en framtid. Med mindre de får tilført store summer.
Det bekrefter selskapet selv i sin egen årsrapport.
– Det foreligger derfor fortsatt vesentlig usikkerhet knyttet til selskapets evne til å fortsette som en «going concern» etter denne perioden. Styret følger situasjonen nøye og vurderer fortløpende ulike finansieringsalternativer for å sikre selskapets langsiktige drift.
I fjor omsatte Seen for 24 millioner kroner, som er omtrent 1,5 millioner kroner svakere enn året før. Underskuddet på 27,2 millioner kroner er på sin side 1,7 millioner høyere enn året før.
Gründer Ronald Griffin mener på sin side at det hele ikke er så dramatisk som det kan høres ut.
– Regnskapsloven krever at vi opplyser om det er usikkerhet rundt fortsatt drift, og ettersom vi foreløpig ikke har positiv kontantstrøm, er vi avhengig av ekstern kapital. Dette er ingen dramatikk, og helt vanlig for selskaper i fasen vi er i. Vi har gjennomført store investeringer i vår kjerneteknologi, og dette er nødvendig for å lykkes i et marked der det finnes 1-2 konkurrenter globalt. Planen er å fortsette med investeringer i vår kjerneteknologi og i kunstig intelligens, skriver han.
Seen har endret forretningsmodellen fra å produsere personaliserte filmer som enkeltprosjekter til å levere personaliseringsteknologien som en tjeneste. Dette innebærer store teknologiinvesteringer, som regnskapet bærer preg av, mener Griffin.
– Vi hadde riktignok høyere forventninger til topplinjen i 2024 enn det vi oppnådde, men ser at vi lykkes godt med å selge 12-måneders lisenser. Dette vil ha en positiv effekt inn i 2025, skriver han.
På kundelisten har de selskaper som Amazon, Nespresso og Chelsea, og også mange av de mest kjente selskapene i Norge og Norden.
– Vi er svært fornøyd med utviklingen i kundelojalitet, som gjør oss optimistiske på fremtiden.
I notene til regnskapet står det at selskapet befinner seg i en utviklingsfase preget av betydelig negativ kontantstrøm og at inntil driften genererer tilstrekkelig positiv kontantstrøm, vil selskapets fortsatte drift være avhengig av tilstrekkelig og vedvarende likviditetstilførsel, enten i form av kapitalforhøyelser eller lånefinansiering.
De to klart største eierene av selskapet er investeringsselskapet Datum AS og det Stordalen-eide selskapet Strawberry Equities AS, som til sammen sitter på nesten 64 prosent av eierskapet.
Seen har så langt klart å skaffe 3,1 millioner kroner i frisk kapital, i tillegg har de en usikret lånefasilitet med Strawberry Equities AS på inntil 28 millioner kroner, hvor de har benyttet 18 millioner kroner.
Dermed skal de ha nok penger til å kunne drifte fram til månedsskiftet oktober/november, går det fram av årsberetningen.
Selskapet skriver at de har klart å kutte kostnadene betraktelig i løpet av året og øke fortjenesten på det de lager.
Likevel er det ikke nok og de trenger mer penger inn.
– Det foreligger derfor fortsatt vesentlig usikkerhet knyttet til selskapets evne til å fortsette som en «going concern» etter denne perioden, skriver selskapet i årsrapporten.
Griffin mener dette ikke gir et korrekt bilde av situasjonen og viser til at det britiske investeringsselskapet Velocity har kommet inn på eiersiden med friske penger.
– Selskapet har også fått annen finansering fra eksisterende eiere som sikrer videre drift og teknologiinvesteringer. Samtidig ser vi kontinuerlig på hvordan vi best rigger selskapet smartest mulig gjennom å være kostnadsbevisst. Samtidig er vi alltid interessert i dialog med gode partnere som kan bidra i vår internasjonale vekst.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no