☀️Sommerpraten:
Kime-rådgiveren til de unge: – Lytt til flere folk du er helt uenig med
Kime-rådgiver Sunny Sharma skal ut på bobiltur med barndomskompiser for å «nesten runde Norge» – og deler sine beste feriefeil fra Bali. Han hyller Ryanair på TikTok, roser Jobbi-lanseringen og minner unge om å lytte – også til dem de er uenige med.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Sunny Sharma, rådgiver i Kime, som svarer i Sommerpraten.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg gleder meg mest til Norgesferien! Skal på bobiltur med fire barndomskompiser, der vi kjører fra Geiranger opp langs hele Helgelandskysten og videre opp til Lofoten i to uker. Det er den siste delen av landet jeg ennå ikke har besøkt, så når vi kommer fram, har jeg nesten rundet Norge.
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Vet ikke om det er rart eller minneverdig, men det er i hvert fall noe jeg aldri kommer til å glemme. Jeg fikk besøk av salmonella på en liten semiøde øy utenfor Bali i Indonesia. Bestilte lam på en restaurant, men det burde kanskje vært et varsku at det ikke fantes et eneste lam på øya.
– Og mens vi er inne på feriefeil, så har jeg én til fra samme tur: Ikke meld deg på Sunrise-Tour! Du må opp klokka 03.00, får utdelt hodelykt og sendes opp en bratt, glatt og grusete fjellsti i kø sammen med hundrevis av andre som også trodde dette var en god idé. Rundt hver sving møter du turister som har sklidd og skadet seg. Og når du endelig kommer til toppen? Tåke. Ser ingenting.
– Ellers var Bali 10 av 10!
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Fredrik Fornes og co., med lanseringen av Jobbi. Jada, tjenesten har fått en del kritikk, men han har likevel klart å lansere noe som både har blitt bredt omtalt og (viktigst av alt) brukt. Plattformen diskuteres fortsatt jevnlig, særlig på næringslivets skryteplattform. Det står det respekt av. Vi kan selvsagt diskutere oss grønne på om «all PR er god PR», men i dette tilfellet traff det i alle fall en nerve.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg har egentlig ikke blitt så imponert av enkeltkampanjer i år, men av virksomheter som over tid tør og prioriterer å være lekne, småfrekke og morsomme i sosiale medier. Spesielt på TikTok. De som følger med, svarer i kommentarfelt, kaster seg på trender og bygger en tydelig stemme og identitet, samtidig som de er tro mot merkevaren.
– Her må jeg gi ros til de som styrer Ryanair sin TikTok-konto. Der har de vært «spot on» lenge, og leker bevisst med det faktum at de oppfattes som kjipe. De har klart å bruke sitt dårlige omdømme til noe gøy og relativt uangripelig. De som vet, de vet. Og de som ikke vet, burde sjekke det ut. Her hjemme synes jeg MENY også er gode på community management, som det så fint heter.
– Hva er dine beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Lytt til flere folk du er helt uenig med. Det er fort gjort å bare høre på de som tenker som deg, men det er ofte utenfor den bobla de mest interessante perspektivene finnes – perspektiver som gir deg, som rådgiver, et bedre bilde av helheten. Det er også sånn vi unngår å forsterke splittelser i spørsmål som allerede er polariserende.
– Jobb med og lær av de flinkeste folka i det du driver med. Å finne gode mentorer, «senpaier» eller kolleger som deler kunnskap og drar deg med, er kanskje det viktigste du kan gjøre når du er ny. Jeg har vært heldig der, og kan med trygghet si at det gjør det lettere å lære, gir mer motivasjon og hjelper deg å bli tryggere og bedre i det du gjør.
– Vær på. Her kan mange i kommunikasjonsbransjen lære litt fra journalistikken. Nå som alle har «KI-superkrefter», blir det mellommenneskelige desto viktigere. Det handler om å stille gode spørsmål, se sammenhenger og fange opp det som faktisk beveger seg i samfunnet.
– Bonus-tips fra journalistikken: Ikke vær redd for å ringe! Veldig mange nordmenn har litt telefonangst, men det er en vane du bør prøve å legge fra deg. Enten det gjelder å ringe en journalist eller noen du bare trenger et kjapt svar fra. Det går fortere og gir mye bedre svar.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Farmen! Jeg liker tanken på skjermfrie dager med praktiske oppgaver, også liker jeg å tro at jeg hadde klart meg lenge.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no