Michael Corcoran, nå managing partner i Frankly, tidligere Ryanair Head of Social.

Mannen bak Ryanairs SoMe-suksess: – Mange misforstår

Michael Corcoran jobbet med sosiale medier i Ryanair, og delte sine tanker om strategi på Social Media Days.

Publisert

(Gamle Logen, Oslo:) Ryan Air er for mange kjent som et superbillig flyselskap som ofte er i konflikt med fagforeninger, pålegger deg masse ekstragebyr og flyr deg til flyplasser som egentlig ligger en helt annen plass enn det navnet skulle tilsi.

Det er og flyselskapet som med jevne mellomrom går viralt for sine elleville poster i sosiale medier. 

Bare på TikTok har selskapet i dag 2,6 millioner følgere og har fått over 54 millioner likes på sine poster. SAS og Norwegian har på sin side 57 000 følgere til sammen på sine TikTok-kanaler.

@ryanair Welcome back to the party 😈 #ryanair ♬ original sound - Ryanair

Ryan Air er både selvironiske og gjør narr av kundene sine, likevel elsker folk hva de gjør. 

– Jeg vil at dere skal ta et steg tilbake i dag, og tenke litt. Det er så mye informasjon overalt, også her i dag.

Det sa Michael Corcoran, tidligere sjef for sosiale medier i Ryanair, fra scenen på Social Media Days.

Corcoran jobbet for flyselskapet i to og et halvt år fra 2021 til 2023. 

– Hvis du ikke publiserte noe i dag, ville ikke folk brydd seg i det hele tatt. Og det må vi innse. Vi er ikke brannmenn eller sykepleiere, vi jobber med sosiale medier, sa Corcoran.

Mener mange misforstår

Han fortsatte med å fortelle om hva han mener må til for at en strategi på sosiale medier skal fungere.

– Hva er sosiale medier? Det er vanskelig å si. Med en gang du tror du har det, forandrer noe seg. Og plutselig kommer en helt ny plattform. Svaret mitt på det er alltid forskjellig, og alle som prøver å si at dette er enkelt, snakker bare dritt, sa han.

– Ryanair er unntaket, ikke normalen. Vi snakket med folk på en annerledes måte. Noen vil kalle det «shitposting», og det skal de få lov til. Men mange overser metoden, og ser bare de spydige meldingene, fortsatte Corcoran.

For ifølge han klarte Ryanair noe mange andre ikke klarer. Nemlig å bli kjent for å svare som de gjorde i sosiale medier.

– Flere merkevarer kan klare å starte en trend som blir sett av mange på TikTok, Instagram, Facebook eller andre steder, men i de aller fleste sammenhenger husker ikke folk hva slags merkevare det var snakk om. Forskjellen er Ryanair, som ble kjent for å gjøre dette.

Strategien

Strategien til Ryanair er ikke banebrytende, ifølge Corcoran. Den baserer seg på innsikter fra fire ulike steder. Sosiale medier, hva kundene deres liker og vil ha, hva merkevaren deres betyr for folk og hva konkurrentene gjør i sosiale medier.

– Hvordan man gjør dette, avhenger fullt og helt av hva slags merkevare det er snakk om. Strategi handler om hvor du er, og hvor du vil, og alt du vil gjøre for å komme dit. Men prisen man betaler for å gjøre det samme som alle andre, er å få det samme som alle andre, sa Corcoran.

Problemet for Ryanair var ikke at de var dårlig likt av verken yngre eller eldre, ifølge han. Det var gruppen mellom de to som forventet for mye.

– De ville ha fotmassasje og USB-ladere for prisen av en pose peanøtter, altså en flyreise med Ryanair. Så vi måtte gjøre noe.

Løsningen ble altså å bli mer og mer aktiv på sosiale medier, og svare på sinte meldinger.

– Vi ville være råere og mer menneskelig i sosiale medier. Vi ville få det til å se ut som at vi ga helt blaffen i det vi gjorde der.

Han viste et eksempel som ble omtalt på talkshowet til Jimmy Fallon, der en passasjer klaget på at han hadde fått for lite vindu på vindusplassen sin. Ryanair svarte med å legge på en sirkel rundt det lille vinduet. Dette fikk mye oppmerksomhet, men de fikk også kritikk.

Han mener det er et problem at yngre folk ikke blir lyttet til når det gjelder markedsføring i sosiale medier. Men han mener også at de yngre kan lære av de som er litt eldre.

– Mange sjefer mangler respekt for sosiale medier, og nedprioriterer det. Det er de yngres oppgave å få fram at dette kan bety noe for selskapet. Gen Z-markedsførere kan sosiale medier, men ikke markedsføring. Klarer vi å forene de to generasjonene, er vi på god vei.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS