Siw Andersen er CEO i Oslo Business Region.

Oslos merkevare feiler internasjonalt. Dette gjør de for å rette det opp

En ny rapport viser at Oslo sliter med å oppnå en tydelig identitet utad. Siw Andersen og Oslo Business Region jobber for å bedre situasjonen, slik at flere skal få lyst til å flytte til byen.

Publisert

(Nasjonalmuseet, Oslo): 46. plass. Der befinner Oslo seg i kategorien «brand finance» i en ny rapport utarbeidet av Oslo Business Region og The Business of Cities.

I tillegg er Norges hovedstad nummer 75 når det gjelder hvor god kjennskap det globale publikum har til byen. Dette er under snittet for de nordiske landene, ifølge rapporten.

– Det er et stort gap mellom hvor fornøyde folk som bor i Oslo er, og hvordan folk utenfra ser på Oslo. De som bor i Oslo sier at de er svært fornøyde med kulturtilbudet, naturen og mulighetene for å drive med idrett, for å nevne noe, sier Siw Andersen til KOM24.

– Men det vet ikke folk der ute. For de som ikke kjenner Oslo er merkevaren vår fortsatt litt mystisk, og de vet ikke hva byen står for, legger hun til.

Vil ha endring

Andersen leder Oslo Business Region, som er Oslos eget selskap for næringsutvikling. Det ble etablert i 2014, og eies og finansieres av Oslo kommune.

Andersen har vært CEO siden 2020, men har vært med i ulike roller helt siden starten.

– Hva kan Oslo gjøre med denne statistikken?

– Flere ting, som også innebærer ting vi allerede gjør. For eksempel må vi bli bedre til å fortelle hva som er bra med Oslo. Det er 10 000 live-arrangementer her hvert eneste år, som er langt mer enn i København eller Stockholm, sier Andersen.

– Så skal vi ikke bare bli «musikkbyen», «idrettsbyen» eller «innovasjonsbyen». Vi må bli bedre til å samarbeide i større grad, slik at vi får en helhetlig kommunikasjon utad. Da må vi også ha en felles forståelse for hva vi er, fortsetter hun.

KOM24 møter henne på Nasjonalmuseet, der Tim Moonen fra The Business of Cities nettopp har holdt en presentasjon om den nye rapporten. 

Der sa han blant annet at mange ser på Oslo som en dyr by, men at det egentlig ikke er noe dyrere enn flere av de andre alternativene.

– Kunne man vært bedre til å få fram dette?

– Ja, det tror jeg. Vi jobber for eksempel nå med hvordan universitetene kan fremme mer enn bare universitetet i seg selv. Vi vet at studenter bryr seg om mer enn bare studiene, og at de som skal jobbe bryr seg om mer enn bare jobben, sier Andersen.

Siw Andersen på Nasjonalmuseet, der rapporten ble presentert.

Velger andre byer

Og dette er den store utfordringen. Studenter, folk som jobber og turister velger i større grad å dra andre steder enn Oslo.

– Men dette er en liten by i et lite land. Kan vi egentlig forvente mer?

– Det er et godt spørsmål. Våre bedrifter er avhengig av å nå internasjonale målgrupper, selv om vi er en liten by. Vi må ha en sterkere merkevare, selv om vi aldri blir London, Paris eller Berlin.

– Stockholm og København er sterke byer, og det er bra for Oslo. Men hvordan skal vi få folk til å velge Oslo over København?, spør Andersen

Oslo holder fortsatt på en ti år gammel merkevarestrategi. Og selv om det har skjedd mye siden 2015, mener Andersen og Oslo Business Region at den står seg.

– Har den strategien blitt oppdatert på veien?

– Vi hadde en enkel oppdatering for fem eller seks år siden. Strategien er fremdeles relevant rundt hva vi er, en kompakt by, med kort vei til natur- og kulturopplevelser. Den har også tre verdier som er banebrytende, ekte og berikende. De skal være med oss videre.

– Konkurransebildet og målgruppenes behov har derimot endret seg mye siden plattformen ble laget i 2015, dessuten brukes dagens versjon i for liten grad. For å være relevant må Oslo ha en oppdatert og samlende fortelling, og praktiske verktøy som gjør arbeidet enklere og mer slagkraftig for alle som skal få flere til å velge Oslo. Det er en viktig jobb vi nå skal i gang med i høst. 

– Hva gjør Stockholm og København som Oslo gjør for dårlig?

– Jeg tror vi har litt sterkere jantelov her. Vi må ha litt mer selvsikkerhet rundt det å promotere egen by. Vi skal ikke bli skrytete, men vi må være litt mer stolte av byen vi bor i og jobber i.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS