KOMMENTAR:

I pose og pengesekk

«Hvem setter vel dagsorden og får kjendisdeskene til å hive seg på push-bonanza som denne dama her?», skriver Kristine Sterud.

Publisert

Vi er vel alle ganske drittlei denne saken. Jeg vet jeg er det. Likevel drister jeg meg til å kaste stein i glasshus og bidra til Nok. En. Sak om Sophie Elise og NRK-gate.

Glasshuset først: Medier24 har skrevet om saken. Vi har hatt diskusjoner på hvor tett vi skal dekke dette. NRKs prioriteringer, pengebruk og arbeid hos Kringkastingsrådet er uten tvil stoff for oss. Men i hvor stor grad vi skal være med på medietoget og alle mindre viktige detaljer som har rullet uten stans de siste ukene har vært en balansegang - og jeg utelukker ikke at vi er en del av overdekkingen.

Kanskje vi har oss selv å takke. Det var Medier24 som i 2015 kåret influenseren til Norges mektigste mediekvinne. Noen lo, men hvis vi åtte år senere kaller det makt når mediene følger dine minste bevegelser, så er det vel mer rett enn noen gang.

For hvem setter vel dagsorden og får kjendisdeskene til å hive seg på push-bonanza som denne dama her?

En sak vi skrev i 2021 (om noe helt annet enn NRK) endte med å bli årets mest leste. Sophie Elise gir klikk. Hun skaper engasjement. Hun er popstjerna vi elsker å hate.

Så da hun ifølge seg selv troppet opp på pitchedagene til NRK med forslag om å lage podkast hos allmennkringkasteren forstår jeg at NRK så sitt snitt.

Hun når ungt, hun er unik, hun har allerede en halv million mennesker som følger med argusøyne hva hun holder på med!

I fjor var det en Farmen Kjendis-flørt som ga overskrifter, før en avrusningshistorie ble starten på Sophie + NRK = sant. Redaksjonssjef Rune Lind solgte det som at «Dette er en podkast vi trenger i NRK» da det ble kjent at de hadde inngått et samarbeid.

En venninne av meg lurte på hvorfor Sophie Elise skulle gidde. Får hun enorme mengder betalt? Det vet vi ikke, for NRK holder kontrakten hemmelig. Men jeg tror ikke det er penger som fristet businesskvinnen til å troppe opp på Marienlyst - en mulighet til å nå en ny følgerskare, få podkasten sin kjent og ikke minst NRKs troverdighet er gull verdt. Å assosieres med den stuerene allmennkringkasteren kan ikke kjøpes for penger.

Også er det nettopp stuerenheten som har vist seg å være det største problemet. For NRK kan ikke blande kommersielt og redaksjonelt. Vi fikk ikke samme mediestormen da influenseren postet annonselenke fra et NRK-studio, selv om NRK la seg flate.

Et nytt og feilpublisert bilde fra fest viste seg å være en anledning for skeptikerne til å rette pekefingre, og når kraften fra sosiale medier gjorde dette til et slags folkeopprør er det ikke rart mediene kastet seg på.

NRKs nye storsatsning kunne vært «Klager til Kringkastingsrådet minutt for minutt», men den jobben tok TV 2, Dagbladet og til dels NTB (som flere andre, for eksempel oss i Medier24, viderebragte).

Jeg håper ikke Sophie Elise-gate skygger ned annen, god journalistikk i norske mediehus om dagen.

Millimeterforflytningen mediene har drevet med grenser til pinlig, og der de faktisk har hatt relevante og interessante nyhetssaker om samme tema har det druknet i den totale mengden.

Og NRK møtte en mediestorm de trolig ikke var forberedt på. Som Mathilde Hogsnes skriver i KOM24: den kommersielle kraften som følger med Sophie Elise burde de tenkt på før.

Too late. Da var det bare for NRK å holde seg fast i roret, late som man ikke angret og prøve å henge med i vindkastene. Veksle mellom å sitte stille i båten, og stille opp i NRKs egen Debatten.

– Er det godt innhold når de snakker om å bli rundpult? spurte Fredrik Solvang til en noe ukomfortabel kringkastingssjef under Debatten.

Hurra, tenkte pressen, nå kan vi bruke ordene NRK, Sophie Elise og RUNDPULT i samme sak.

Spaltemelter opp og ned i mente. Bilde av Sohpie Elise på fronten IGJEN. Omdømmeeksperter. PR-stunt. Metervis med kommentarfelt.

– Er det noen aviser som ikke har hatt kommentarstoff om dette ennå?! spør jeg fra glasshuset mitt.

TV 2 og Dagbladet har vært ledende. Merk at jeg skriver ledende - ikke nødvendigvis nyhetsledende.

Dagbladet som løper etter Sophie Elises bil når hun kjører fra Marienlyst - se live.

På et tidspunkt ville jeg skrike «Leave Sofie alone!».

For hadde jeg vært privatpersonen Sofie Steen Isachsen og fått den totale mediedekninga midt i fleisen hadde jeg også tatt turen til pikerommet - og trolig ikke kommet tilbake.

På den andre siden er det samfunnsinteressante forhold å belyse. Hun driver millionbusiness. Å være aktuell, skape engasjement og bli både elsket og hatet betyr penger i kassa. NRKs rolle og pådriver i det hele er et argument for å spørre «erre dette skattepenga mine går til?».

Klubbleder Rolf Johansen har helt rett når han etterlyser bedre retningslinjer for hvilke regler som gjelder for hvem av NRKs ansatte.

Avklaringen alle ventet på - hva som faktisk skjer med kontrakten - var det VG som var først ute med.

Når stormen roer seg må mediene gå i seg selv:

NRK om hvem de samarbeider med videre. Og alle oss andre om vi bidrar til kritisk, god journalistikk, eller bare ser en anledning til å sette Norges mektigste mediekvinne atter en gang på trykk.

Sophie og Fetisha kommer seirende ut av det - for det er tross alt NRK som har sviktet dem, og nå er de forresten åpne for nye samarbeid med nye aktører. Single, and ready to mingle. Hører dere, Schibsted?

Igjen sitter jeg med spørsmålet som var utløsende for hele stormen, men som vi fortsatt ikke vet svaret på: Hva var det egentlig i den lille hvite posen?

Det er vel bare å finne frem popcornet før en viss influenser bryter tausheten på sosiale medier, og oppskriften med skandaleprinsesse + statsmakt + ubesvarte spørsmål setter fart på nok et medietog.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS