Historien om da Trond Albert var PR- rådgiveren til Kevin Costner
Yellowstone-stjernen trengte kommunikasjonsfaglig bistand. Da så han til et lite PR-byrå fra Bergen.
(Bergen): – Vi kunne gjort det gratis, men for oss var det godt betalt.
Det sier Trond Albert Skjelbred, partner i Apriil PR, til KOM24.
Han sitter og mimrer tilbake på 30 år som PR-rådgiver.
Et av høydepunktene som stikker seg ut for han er da han hjalp superstjernen Kevin Costner, i dag kjent for blant annet TV-serien Yellowstone, å skinne da han var på en norsk oljemesse. En jobb de tjente 100 000 kroner på, tilbake i 2010.
– Gøy å snakke om
Bakgrunnen for at Costner trengte hjelp fra akkurat Skjelbred og det som da het NOR PR for å skinne mest mulig, var at Costner var i Stavanger for promotere oljeservice-utstyr.
Kostner hadde nemlig to selskaper, Blue Planet Solutions og Ocean Therapy Solutions, som var involvert i oppryddingen etter Deepwater Horizon-utblåsningen i Mexicogolfen i 2010.
– Det var ikke sånn at det strømmet inn med oppdrag på grunn av dette. Men det var mest en historie. Det er gøy å snakke om det selv nå, så mange år etterpå, og det er jo en artig greie da, sier Skjelbred.
Det var en annen kunde de hadde som anbefalte Costner å bruke dem.
Normalt sett jobber PR-rådgivere med å selge inn saker, her var det mer å organisere kaoset av journalister som ville ha noen minutter med Costner mens han var i Norge.
– Her hadde vi noe som var interessant for hele medieverdenen. Og så skal du forvalte det på en god måte, uten å bli arrogant, men å være vennlig, bestemt og prøve å være rettferdig. Det var litt interessant å følge på den biten der. Du hadde et produkt som var så vanvittig interessant for mange, sier han.
Han kom og med et viktig PR-råd til superstjernen. Ta av deg solbrillene!
– Han hadde solbriller på seg og jeg sa til han at de måtte han ta av seg når han skulle ut og snakke om miljøvern i et land som Norge. Og han lyttet til det rådet da, sier han.
Dette er bare en av mange opplevelser Skjelbred har hatt etter 30 år som PR-rådgiver.
Han hadde egentlig ikke tenkt å jobbe med PR og han studerte for å bli siviløkonom på Norges handelshøyskole, hjemme i Bergen.
Men det var en kveld i 1992 som staket ut kursen hans.
Ble ingen suksess
Da kom det en breial kar fra Østlandet til et kveldsmøte på NHH og snakket om hvordan de jobbet som rådgivere for Pepsi Cola med Coca-Cola som hovedfiende. Mannen på scenen snakket om at de jobbet på mange måter likt som advokater, men at de i stedet hadde PR-verktøy og ikke lovbøker i kofferten.
– Det var der jeg bestemte meg for at ok, dette vil jeg jobbe med. Jeg vil jobbe i det selskapet, med den karen på scenen, sier han.
Mannen på scenen er PR-legenden Hans Geelmuyden fra det da relativt nyetablerte Geelmuyden Kiese.
Skjelbred sier det var kunnskapen sjarmen, temperamentet og humoren, samt det at han var en krevende mann å jobbe for som fristet.
Problemet hans var at Skjelbred ville være i Bergen. Derfor søkte han på jobber i byen, uten å få napp noe sted og han måtte da videreutdanne seg.
Men han hadde flaks. For to år seinere, i 1994, etablerte GK kontor i byen og søkte etter kommunikasjonsrådgiver. Ideelt sett en med fem års erfaring, Skjelbred som da hadde da nøyaktig null års erfaring, søkte likevel.
Han fikk jobben, men det ble ingen suksess i det hele.
– Det jeg lærte da var at det var ikke kritisk masse nok for en totalt uerfaren mann som meg i et lite miljø, jeg ble ikke tatt med på noe, sier han.
Da bad han om å få jobbe på hovedkontoret, som da lå på Lysaker.
Hans Geelmuyden husker da Skjelbred kom til byrået.
– Ikke helt brødhue
– Da lette jeg etter folk som hadde noe i huet. Trond hadde gode verdier og kom fra NHH, så han er ikke helt brødskalle. Dessuten likte jeg ham, sier han.
Han drar fram at han var arbeidsom, omgjengelig, sympatisk og lærevillig.
– Men jeg måtte lære ham å være tøffere. Trond kommer fra et religiøst hjem, sier han.
De holder fortsatt kontakten, selv om Geelmuyden kommuniserer oftere med Tronds mor Grethe nå for tiden.
– Hun har 914 venner på Facebook og jeg er en av dem, sier han.
Skjelbred beskriver mange oppturer i hovedstaden, men legger ikke skjul på at det var en nedtur for han ble vraket av en kunde som ville ha en annen rådgiver. Da startet jakten på en ny bransje å jobbe med og han endte i leketøysbransjen, av alle bransjer. På samme tid ble det klart at den amerikanske giganten Toys R Us skulle etablere seg i landet.
De hadde egentlig reklamebyrået Bates som skulle gjøre jobbe med lanseringen i Norge, men Skjelbred overtalte de til å gå for GK.
Men de møtte strenge regler om markedsføring mot barn. Men Skjelbred utviklet en strategi for en vellykket lansering som inkluderte samarbeid med andre merkevarer som McDonald's og utvikling av aktiviteter som en eventyrstund for barn i butikkene. Kampanjen var en suksess, og strategien ble brukt som modell i andre land.
Men dette var og begynnelsen på slutten for Skjelbred sitt i liv eksil, for han hadde møtt kjærligheten og de ville etablere seg i deres felles hjemby.
Problemet der var at det var ingen PR-jobber så han endte i PWC.
– Det var litt mindre klare råd og litt mer Power point-er. Jeg er ikke så flink til disse Power point-ene, men veldig flink til disse rådene og hvis jeg skal velge mellom de to så velger jeg det siste, sier han.
Derfor ble det med to år der, før han kom til byråverdenen igjen og kommunikasjonshuset Tilsammen. Men det byrået mistet sin største kunde etter relativt kort tid og gikk over ende og Skjelbred sto igjen uten jobb.
Han endte da opp i det som da het Argument, som så ble NOR PR og til slutt Apriil PR.
Nå går mye av tiden med til å arrangere ulike samlinger for toppledere, noe som har blitt en viktig del av det byrået jobber med.
– Jeg har jobbet i 21 år i dette selskapet, og det har vært 21 ulike år, egentlig. Det som jeg gjør i dag, det er noe av det gøyeste, nemlig at du sitter ti toppledere i et rom, er sammen med de to-tre timer, uten en agenda, og snakker om det som er det aller viktigste for dem akkurat nå. Det å skape det rommet som gjør at folk tør å dele det som er innerst der, sier han.
Vær ærlig
Det viktigste rådet Skjelbred vil dele med andre som driver med kommunikasjon, og gjerne krisekommunikasjon, så er det å være ærlig.
– Begynn med å være ærlig, snakk sant, enkelt og tydelig, sier han.
Hans beste eksempel på når det lønner seg å være ærlig er fra da koronaepidemien herjet som verst. Da fikk han en telefon fra Bergen Kino, som er en kunde.
I tiden før hadde de hatt 6000 gjester innom og deretter hadde en av de ansatte, som hadde jobbet med å sjekke billetter og selge godteri, fått en positiv test. En fortvilet kinosjef ringte og spurte hva de skulle gjøre.
Rådet hun fikk var å kontakte smittevernmyndigheter, ansatte, styret, pressen og å legge det ut på Facebook til sine 75 000 følgere, så skulle PR-rådgiverne hjelpe dem med budskapet.
– Lang historie kort så gjorde vi det. Normalt sett fikk de 4–5 likes per post på Facebook, nå fikk de 4–500 og flere kommentarer. Poenget er bare det at det er ikke opp til Bergen Kino om du opplever det som trygt for din bestemor å gå på kino. Den beslutningen må du ta basert på en sann informasjon, sier han.
– Det skjer negative ting rundt personer og selskaper ganske ofte og det er måten du håndterer det på som avgjør omdømmet ditt. Ikke at det skjedde noe, sier han.
Nå har han altså bikket 30 år i bransjen og med det tar han fort innpå sin store helt Hans Geelmuyden, som stoppet på 33 år i bransjen. Men Skjelbred skal ikke feire, det nærmeste var da han hadde sin årlige kundekaffi på en kaffebar i Bergen rett før jul.
– Jeg er bare takknemlig som har fått lov til å holde på med dette faget så lenge, sier han og takker kunder, kollegaer, samarbeidspartnere og familie for.
Han har heller ingen planer om å gi seg med det første.
– Jeg er lett og fin i steget. Den dagen jeg føler meg ferdig utlært gir jeg meg. Enn så lenge lærer jeg noe hver dag.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no