Byrået Peil og AVIA Produksjon står bak reklamekampanjen som blant annet består av reklamefilmer som kombinerer ekte opptak med KI-generert video.
Byrået Peil og AVIA Produksjon står bak reklamekampanjen som blant annet består av reklamefilmer som kombinerer ekte opptak med KI-generert video.

Lanserer KI-kampanje med fotballjenter

Byrået Peil og AVIA Produksjon står bak reklamekampanjen som blant annet består av reklamefilmer som kombinerer ekte opptak med KI-generert video.

Publisert

– Jenter og gutter skal ha like muligheter til å spille fotball og følge drømmene sine, sier Morten Alnes Grundstad, sponsorsjef i Sparebanken Møre, i en pressemelding. 

Som KOM24 har skrevet om før, har banken inngått avtaler med Molde FK Kvinner og AaFK Fortuna på til sammen 70 millioner kroner. 

Nå lanseres de en ny reklamekampanje.

Kampanjen kombinerer KI-generert video med ekte opptak av unge fotballjenter fra regionen, som deler sine drømmer – fra VM-finaler og sjokoladefjell til hodedueller over skyene. 

– AI egner seg ikke til all reklame, men når vi skal gi liv til fantasier kan det være et utrolig kraftig virkemiddel. Så vi ville utvikle et konsept som tar i bruk denne teknologien, sier Frank Standal Dybhavn, kreativ leder i Peil. 

Jentene har ikke bare blitt filmet, de har også bidratt aktivt i idéarbeidet og utviklingen av KI-scenene. 

– Dette er ikke en kampanje der AI erstatter skuespillere. Vi har møtt ambisiøse og modige jenter som har delt sine drømmer med oss, og bidratt i prosessen med å skape sine egne KI-avatarer og drømmer. Det er deres drømmer som har styrt hva vi har skapt, sier Deniz Huseby Yabar, daglig leder i AVIA Produksjon. 

Målet har vært å skape noe som skiller seg ut og valget om å bruke KI handler ikke om budsjett.

– Men om uttrykket vi var ute etter. Vi ville nå en generasjon som verdsetter det lekne, men ikke en polert virkelighet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS