Forte lanserer KI-generert reklamefilm med ironisk vri Mens flere av landets største konsulentselskaper kutter kraftig i staben og peker på KI som en del av forklaringen, svarer Forte med en KI-assistert reklamefilm som tar et ironisk skråblikk på hva slags verdi konsulenter faktisk skaper.
Språkrådet advarer mot KI i kommunikasjonsarbeid Kommunikasjonsforeningens nye KI-verktøy Kladden får kritikk. Nå kommer en tydelig advarsel fra Språkrådet.
Nytt byrå lander Xledger, Columbus Global og Lexolve – Etter å ha sett bransjen fra innsiden, bestemte vi oss for å bygge det byrået vi selv ville ansatt, sier Synaro-gründer Jørgen Simensen.
First House-eier kjøper KI-byrå Det KI-drevne produkt- og forretningsutviklingsselskapet Uppercase har fått nye eiere og blitt del av et større byråfellesskap som også inkluderer First House og Vektor Consulting.
Disse syv skal vurdere om KI forflater kommunikasjonen GULLHAIEN 2026-juryen er klar – skal vurdere kreativitetens kvalitet i en tid preget av kunstig intelligens.
KI-furoren: Déjà vu all over again «Reaksjonene på Coca-Colas AI-julefilm følger et mønster som markedsføringsbransjen burde kjenne igjen, om vi bare tok oss tid til å se bakover i stedet for ensidig å jage «det neste», skriver Andreas Oddane Gundersen.
Det ville vært et faglig selvmord «Det vi ikke må gjøre, er å stikke hodet i sanden og rope “JEG VIL IKKE!”», skriver Heming T. Welde-Hartvedt i dette innlegget.
Raser mot Kommunikasjonsforeningens KI-verktøy: – Faglig selvmord Tekstforfatter Rita Tvede Bartolomei raser mot Kommunikasjonsforeningens nye KI-satsing, og kaller verktøyet et angrep på hele faget. Foreningen avviser kritikken – og mener det farligste er å ignorere teknologien.
Tabubelagt og ukjent blant menn – nå kommer kampanjen «Jeg spør for en venn» Legemiddelselskapet MSD lanserer en informasjonskampanje som skal øke kunnskapen blant menn om HPV, verdens vanligste seksuelt overførbare infeksjon.
Janne Brenda Lysø blir ny juryleder i Gullhaien POL-kreatøren tar over stafettpinnen som juryleder i KI-konkurransen etter Ivar Vereide.
Markedsføring er ikke pynt på toppen av verdikjeden. Det er selve vekstmotoren «Markedsføringsfaget står ved et veiskille», skriver den nye ANFO-sjefen Aina Lemoen Lunde i dette innlegget.
Designbransjen fortsatt i hardt vær Grafills ferske bransjeundersøkelse viser en designbransje i økonomisk krise. Prispresset øker, oppdragene uteblir og mange byråer og frilansere sliter med å overleve.
Merkevarer bygges ikke lenger i budskapet – men i grunnlaget «Vi må bygge det vi vil være kjent for, før vi prøver å bli kjent for det», skriver Karoline Tynes i dette innlegget.
KI endrer ikke merkevaren, men straffer deg raskere hvis den er svak «Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan vi søker, vurderer og kjøper produkter og tjenester, men ikke hva som får oss til å like og stole på en merkevare. KI gjør at konsekvensene av en svak merkevare blir tydeligere og mer umiddelbare enn før», skriver Stian Emil Prestegård og Tobias Grimstad i Forte i dette innlegget.
Jon Erling Austvik-Helgesen skal lede WPP Medias nordiske KI-satsing WPP Media etablerer en dedikert nordisk KI-gruppe.
Henter innovasjonstalent fra Schibsted Publicis styrker produksjonsteknologien – ansetter Peder Bøyum
Autentisitet blir den nye valutaen i KI-alderen – I en tid der alt kan automatiseres, blir autentisitet den viktigste valutaen, sier KI-ekspert.