Sanitetskvinnene lanserer «True Beauty Calendar» til jul
Sanitetskvinnene utfordrer skjønnhetskalendere med «True Beauty Calendar».
Årets julekampanje «True Beauty Calendar» tar et oppgjør med tradisjonelle skjønnhetskalendere. Målet er å øke oppmerksomheten rundt og samle inn penger til Sanitetskvinnenes innsats for bedre kvinnehelse.
I julestria kjemper veldedige organisasjoner om oppmerksomhet og donasjoner. Samtidig oversvømmes markedet av den nye trenden: skjønnhetskalendere.
– Vi reagerer på at skjønnhetskalendrene, med sin typiske babyrosa utforming, markedsføres til barn helt ned i barnehagealder. Utbredt markedsføring i sosiale medier fører til et økt skjønnhetspress på unge kvinner. Nylig ble det for eksempel lansert et hudpleiemerke for barn, sier Jørn Johansen, leder for kommunikasjon og marked i Sanitetskvinnene, i en pressemelding.
Det er nettopp unge kvinner Sanitetskvinnene ønsker å nå frem til.
Kampanjen består av en kalender som i utseende kan minne om en rosakalender, men med et helt annet innhold. Kalenderen er utviklet i samarbeid med blant andre influenser Charlotte Smith.
– Jeg er stolt av å samarbeide med Sanitetskvinnene. Jeg har enorm respekt for arbeidet de gjør, og jeg har selv meldt meg inn i organisasjonen. Min mormor, som var sykepleier og et fantastisk fint menneske, var formann i Sanitetskvinnene i Kongsvinger i sin tid, sier sier Smith.
– Det betyr mye for meg å tenke på hvordan kvinner gjennom generasjoner har møtt opp, støttet hverandre og bidratt der det trengtes. Jeg er glad for å kunne være en liten del av dette fellesskapet. Det er fint å kunne vise frem denne kalenderen, som minner oss om at skjønnhet handler om kunnskap, bevissthet og omsorg for kroppen. I stedet for enda mer kosmetikk gir kalenderen oss viktig innsikt i kvinnehelse og kvinners situasjon i Norge,
I tillegg har Sanitetskvinnene en digital kalender på sin Instagram-konto for å nå ut til flere. Hver luke inneholder informasjon om ulike aspekter av kvinnehelse som Sanitetskvinnene aktivt jobber for å forbedre, enten det er endometriose, overgangsalder eller kvinnelig syklus.
Målet er at flere unge kvinner skal bli oppmerksomme på Sanitetskvinnenes arbeid, og at de skal føle at noen bryr seg om deres viktige helseperspektiver og frigjør seg fra det konstante presset om å se perfekt ut.
– Det føles viktig, fint og meningsfullt å få lov til å være med på å utvikle en kalender som handler om det som egentlig betyr noe. Og kanskje være med å påvirke til at unge jenter føler at det finnes andre ting å fokusere på enn hår, kropp og sminke, sier kreatørtrioen i Anorak NoA, Hanne Salvesen, Thea Heber Bjørndal Iversen og Aleksandra Wsol.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no