De har ligget under radaren. Nå skal Rosser ta mer plass i bransjen
Rosser ser på seg selv som noe annet enn et vanlig reklamebyrå. Med klokkertro på egen strategi, ønsker de nå å bli mer synlige.
– Vi mener det er et problem når merkevarer er mer tro mot enkeltpersoner enn sin egen strategi. Vi har tro på en modell som gjør det mulig å bygge suksess på et grunnlag som er mer uavhengig av hvem som forvalter strategien.
Det sier Alf Gunnar Nilsen, leder for reklame i Rosser, til KOM24.
Sammen med daglig leder Roy Erik Hansen, styreleder Nina Marie Hølke og Lovise Altmann Antonsen, leder for mediekjøp, viser han fram en omfattende strategi der ordet «kundeløftet» nevnes flere ganger.
Effektivitet
For Rosser handler det om å jobbe effektivt og fjerne unødvendige tidstyver når de samarbeider med kundene sine. Eller «leant», som de selv beskriver det.
For lange og for lange møter eller unødvendige rutiner er eksempler på det.
– Når det gjelder faget, tilstreber vi å fjerne «effekt-tyvene», det kan eksempelvis være feil posisjonering, for dårlig spissede tekster, utydelige dramatiseringer eller feil bruk av mediebudsjettene, sier Hansen.
– Vi er opptatt av kundeløftet, som posisjonerer merkevaren. Man må love noe til kundene sine, men man kan ikke love noe man ikke kan bevise. Derfor jobber vi mye med å finne de gode salgsargumentene, fortsetter han.
Alf Gunnar Nilsen tror mange er lei av reklame som lover mer enn den kan.
– Folk ønsker rett og slett å bli fortalt det de trenger å vite om produktet. Og det er fullt mulig å gjøre det på en bra måte. At noe er sant betyr ikke at det er kjedelig, sier Nilsen.
Rammer
Rosser-modellen er ganske teoretisk, og baserer seg blant annet på sosiologi. Hansen mener det er uvanlig, og at det skiller dem fra andre byråer. Alt de gjør for kundene sine, skal baseres på denne modellen.
– Er det ikke da en fare for at det blir kjedeligere å være kreatør?
– Nei, det blir morsommere. Smale rammer gir økt rom for kreativitet, fordi man virkelig må strekke seg for å få det til, sier Hansen.
Nina Marie Hølke trekker fram debatten om humor i reklame for å underbygge poenget.
– Humor er ofte et bra og kreativt virkemiddel, men bare hvis man husker hvem avsenderen er. Hvis ikke er det bortkastet, sier hun.
Mer synlig
Rosser oppsto allerede i 1971, men som et helt annet byrå enn det som finnes i dag. Dagens Rosser har bare eksistert i halvannet år, og de teller nå 20 ansatte.
– Vi har jobbet under radaren. Det er ikke så mange som har hørt om oss, og det er helt bevisst, sier Hansen.
– Vi har brukt tid på å forme organisasjonen, etablere strukturen vår, og fått det ordentlig på plass. Nå er vi klare til å vise oss litt mer frem.
De har deltatt i Gullblyanten, og meldt seg inn i Kreativt Forum.
– Vi har noen store og trygge kunder som har vært med lenge. Vi kunne flagget mange jobber, men har valgt å holde en lav profil.
Ledergruppen i byrået er satt sammen av erfarne mennesker. Hansen har flere år bak seg i Bates, som var Norges eldste reklamebyrå før nedleggelsen i 2014. Det var også der han møtte Alf Gunnar Jensen for første gang.
Nina Marie Hølke har jobbet i mediebransjen siden 80-tallet, og Lovise Altmann Antonsen, som er yngst av de fire, har også flere år bak seg innenfor perfomance marketing.
– Mister ingen
Når det gjelder rekruttering, er det viktig for byrået at nye ansatte forstår hva de går til. Hun er opptatt av at folk skal utvikle seg i byrået.
– I noen ansettelser ser vi forbi lang erfaring, for å heller ansette talenter. Vi går ikke nødvendigvis alltid for de kandidatene som er mer «plug and play».
At ansatte i byrået går til ulike kunder, er heller ikke noe problem for Rosser, ifølge Roy Erik Hansen. Han mener til og med at inhousing-trenden er bra for byråene.
– Jeg synes det er positivt. Inhousing er bra for bedriftene, fordi områder i mange tilfeller er blitt forretningskritiske funksjoner for dem. Så kan vi som byrå heller blir en tett partner på de fagområdene som ikke dekkes inhouse, sier han.
– Tror du andre i bransjen ser det på den måten?
– Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Veldig mange ser på det som et problem.
Lønnsomhet
Samtidig som at Rosser planlegger å gjøre mer ut av seg i bransjen, ser de også for seg at inntektene vil øke.
– Vi er ingen pengemaskin enda. Vi er i en vekstfase, og det vi tjener går inn i driften vår. Men vi er gjeldsfrie, og det er behagelig.
Årsregnskapet deres fra 2023 viser at de hadde en omsetning på knapt ni millioner kroner og en byråinntekt på 6 927 020 kroner.
Tallene for 2024 er ikke klare enda, men de hadde da en samlet omsetning på 37 millioner, melder byrået selv.
– Vi kommer til å tjene mer og mer penger etter hvert, sier Hansen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no