– Det er spennende å jobbe med reklame i år Jakob August Andresen har en påskeplan som spenner fra Valdres til Nadderud – og en arbeidshverdag preget av både Cannes-forberedelser og vinduskrig med CF Wesenberg. I påskepraten snakker Anorak-kreatøren om serier du ikke bør se, og hvorfor bransjen må snakke mer – og lage mer.
– Jeg ler hver eneste dag på jobb. Morsommere enn det blir det vel ikke TRYs nye reklamesjef Hanan Jahr er inhabil, men entusiastisk: Hun mener Zalo-kampanjen viser hva som skjer når kreativitet møter selvtillit. I påskepraten snakker hun også om hvorfor godis og fri er et perfekt konsept – og hva som gjør jobbhverdagen i TRY så morsom.
Ahead-sjefen med klar beskjed: – Den tradisjonelle forretningsmodellen er døende Kjetil Botten Skogly bruker sterke ord når han forklarer hvorfor Ahead-gruppen valgte å omorganisere seg. Og selv om 2025 etter all sannsynlighet ikke blir noe godt år, er han helt sikker på at de har gjort det riktige.
TRYs Zalo-annonse hylles: – Det er faktisk ingenting med denne kampanjen som ikke er bra – I en aktuell periode hvor vi har sett KI -annonsen som både er ræl, slurvete og dørgende kjedelig, er det deilig å se at menneskelig kreativitet spiser KI-generert kreativitet til frokost.
– 9 av 10 av disse KI-annonsene er ren søppel OpenAIs nye bildegenerator vekker både begeistring og bekymring i bransjen. – Skrekkblandet fryd er kanskje dekkende, sier kreativ leder Anders Muurman Holm i Morgenstern.
Varsling, HR og arbeidsmiljø: Slik tar bransjegigantene vare på folkene sine Flere av de største byråene åpner opp om HR-rutiner, arbeidsmiljø og hvordan ansatte kan varsle.
Kjetil Try om å gi seg som reklametopp: – Litt vemodig – Jeg er livredd for å våkne og ikke vite hva jeg skal gjøre på.
Aris Theophilakis fikk hederspris: – Dette fortjener jeg ikke – Beklager til de som tror jeg har parkert roperten. Jeg elsker det jeg driver med, men jeg elsker ikke alle av dere.
Dette går pengene fra Gullblyanten til: – Det koster å arrangere Det koster å sende inn bidrag til Gullblyanten. Benedikte Løvdal i Kreativt Forum forklarer hvor pengene tar veien.
Dinamo-sjefen om byråets tilstand: – Jeg slapper overhodet ikke av Ett og et halvt år etter at Dinamo gjenoppsto, opplever fortsatt Hølje Tefre at hver måned er en kamp for å nå budsjettet.
Morgenstern vant Gullfisken 2024 Reklamebransjens store prisfest er over, og TV 2-seerne har stemt frem Morgenstern for Ice som årets Gullfisken-vinner. Premien? Reklameplass på TV 2 til en verdi av én million kroner.
24 timer til å vinne praksisplass: – Kan bli starten på en fast jobb Reklamebyrået POL lanserer et nytt rekrutteringskonsept for praksisstudenter. Gjennom konkurransen «POL, PILS & PRAKSIS» får deltakerne én dag på seg til å løse en kreativ brief – vinnerteamet får garantert praksisplass.
Slik kan reklamens virkemidler redde verden – Den raskeste måten å bli god på er å lære av hvordan de beste har brukt kreativitet
Første influenser til å lede Gullfisken: – Jeg lever jo av reklame 7. februar skal reklamebransjen hylles og fjorårets beste reklamefilm kåres. Sendingen skal bli ledet av programleder Desta Marie Beeder og influenser Sebastian Solberg.
Mvh gikk rett på sak i kampen for et dyrevennlig nyttår Reklamebyrået hjelper Dyrebeskyttelsen Norge i arbeidet for et mer dyrevennlig samfunn - og kampen mot privat fyrverkeri.
Daglig leder i FOLL forlater reklamebransjen: – Tiden er kommet for å takke pent for meg Eilif Kiland forlater reklamebransjen etter 12 år, og Silje Aasen overtar som ny daglig leder i FOLL.
– Faget er vanskeligere, men folka som utøver det er viktigere enn noen gang «Er vi som jobber i markedsføringsbransjen masochister?», spør Camilla Kim Kielland, byråleder og rådgiver i Morgenstern reklamebyrå, i dette innlegget.