28 byrå hadde svart på anbudet, nå er konkurransen avlyst
– Jeg liker ikke å gjøre dette.
– Jeg liker ikke å gjøre dette. Å legge inn anbud er en omfattende jobb for tilbyderne. Derfor sitter det langt inne å avlyse en konkurranse der mange har gjort en omfattende innsats.
Det skriver kommunikasjonssjef i Bærum kommune, Richard Kongsteien i en e-post til KOM24.
Kommunen lyste i vår ut en konkurranse der byrå kunne konkurrere om en rammeavtale for reklame og kortfilmer.
Byråene hadde fram til 23. august på seg til å levere inn anbudet sitt og vedståelsesfristen på tilbudene løper til 23. november 2024
Avtalen hadde en potensiell estimert verdi på fire millioner kroner, en løpetid på to år med mulighet for forlengelse på inntil to år og var så attraktiv i dagens marked at hele 28 byrå hadde meldt seg på konkurransen.
Dette er første gang kommunen med rundt 130 000 innbyggere har lyst ut etter en sånn avtale, men det gikk ikke så bra.
Underveis i prosessen har det kommet inn en rekke spørsmål fra interesserte byrå der prisingen har vært et tema.
I konkurransegrunnlaget var det lagt opp til at kvalitet skulle utgjøre 60 prosent av vurderingen og pris 40 prosent.
Men som en av de som har sendt inn spørsmål skriver; «(...) det er mye mer enn lengde på film som avgjør kostnaden. Vi ser derfor ikke hvordan dette vurderingskriteriet kan vektes 40 prosent når det blir vanskelig for oss som leverandør å gi et riktig svar(...).»
Men selv med all usikkerhet rundt prising har det altså kommet inn priser fra hele 28 ulike byrå, bekrefter Kongsteien.
Han skriver at tilbudene de har mottatt varierer med svært store prisforskjeller, noe som tyder på at kravspesifikasjonen ikke var tydelig nok, noe de også har fått tilbakemelding på fra enkelte leverandører.
– Vi har rett og slett ikke gjort god nok jobb i utarbeidelsen av konkurransegrunnlaget. Dette, sammen med en innkjøpsstopp i kommunen på grunn av den økonomiske situasjonen Bærum er i, gjorde at vi besluttet å avlyse konkurransen, skriver han.
Det kommer ikke noen ny utlysing med det første.
Og siden de ikke klarte å inngå noen avtale med et byrå skal de løse prekære behov med internkapasitet og direkteanskaffelser.
– Avventer med å lyse ut et bedre gjennomarbeidet konkurransegrunnlag til vi har en bedre oversikt over etterspørselen i lys av den økonomiske situasjonen kommunen er i, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no