Fra venstre: Liv Inger Tonjum - Innovasjon Norge, Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub, John Erik Karlsen Daglig leder i Precis Norge, Andre Carter Eriksen prosjektleder i Precis.
Fra venstre: Liv Inger Tonjum - Innovasjon Norge, Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub, John Erik Karlsen Daglig leder i Precis Norge, Andre Carter Eriksen prosjektleder i Precis.

Slik skal norske motemerker lykkes internasjonalt

Norsk moteeksport skal få fart på seg gjennom et nytt digitalt markedsføringsprogram.

Publisert

Innovasjon Norge og Norwegian Fashion Hub lanserer i samarbeid med Precis et strategisk markedsføringsprogram for norske mote- og livsstilsmerker med eksportambisjoner.

– Mange norske merkevarer har potensial, men mangler verktøyene som kreves internasjonalt. Nå gjør vi noe med det, og interessen har vært enorm, sier Liv Inger Tonjum i Innovasjon Norge.

Digital markedsføring og netthandel har befestet seg som dominerende kanaler. For norske merkevarer som opererer ut fra et lite hjemmemarked, ofte med smale nisjer, er det en utfordring å være synlig og tilgjengelig nok digitalt.

– Norske merkevarer må nå internasjonale markeder for å vokse. Vår oppgave er å hjelpe dem gjøre det raskere, smartere og mer lønnsomt. Digital markedsføring gir mulighet til å teste nye markeder raskt og kostnadseffektivt, sier John Erik Karlsen, administrerende direktør i Precis Norge.

Programmet varer i 12 måneder og fokuserer på digital kompetanse innen målgruppeinnsikt, kanalstrategi og konverteringsoptimalisering. Målet er å bidra til regjeringens eksportstrategi om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 prosent innen 2028.

– Direkte distribusjon kombinert med presis digital markedsføring er svært viktig for merkevarer. Vi er glade for endelig å kunne tilby dette til selskaper med ambisjoner om vekst internasjonalt, sier Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub.

Programmet er fulltegnet med åtte mellomstore selskaper og godt i gang. Ved å kombinere strategisk rådgivning med praktisk gjennomføring, kobler programmet privat og offentlig sektor sammen, og i dialog med merkevarene selv.

– Viljen til å dele og evnen til å spille hverandre gode har vært inspirerende. Vi er overbevist om at slikt samarbeid kommer hele bransjen til gode, avslutter André Carter Eriksen, prosjektleder i Precis.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS