Slik skal norske motemerker lykkes internasjonalt
Norsk moteeksport skal få fart på seg gjennom et nytt digitalt markedsføringsprogram.
Innovasjon Norge og Norwegian Fashion Hub lanserer i samarbeid med Precis et strategisk markedsføringsprogram for norske mote- og livsstilsmerker med eksportambisjoner.
– Mange norske merkevarer har potensial, men mangler verktøyene som kreves internasjonalt. Nå gjør vi noe med det, og interessen har vært enorm, sier Liv Inger Tonjum i Innovasjon Norge.
Digital markedsføring og netthandel har befestet seg som dominerende kanaler. For norske merkevarer som opererer ut fra et lite hjemmemarked, ofte med smale nisjer, er det en utfordring å være synlig og tilgjengelig nok digitalt.
– Norske merkevarer må nå internasjonale markeder for å vokse. Vår oppgave er å hjelpe dem gjøre det raskere, smartere og mer lønnsomt. Digital markedsføring gir mulighet til å teste nye markeder raskt og kostnadseffektivt, sier John Erik Karlsen, administrerende direktør i Precis Norge.
Programmet varer i 12 måneder og fokuserer på digital kompetanse innen målgruppeinnsikt, kanalstrategi og konverteringsoptimalisering. Målet er å bidra til regjeringens eksportstrategi om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 prosent innen 2028.
– Direkte distribusjon kombinert med presis digital markedsføring er svært viktig for merkevarer. Vi er glade for endelig å kunne tilby dette til selskaper med ambisjoner om vekst internasjonalt, sier Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub.
Programmet er fulltegnet med åtte mellomstore selskaper og godt i gang. Ved å kombinere strategisk rådgivning med praktisk gjennomføring, kobler programmet privat og offentlig sektor sammen, og i dialog med merkevarene selv.
– Viljen til å dele og evnen til å spille hverandre gode har vært inspirerende. Vi er overbevist om at slikt samarbeid kommer hele bransjen til gode, avslutter André Carter Eriksen, prosjektleder i Precis.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no