Eksplosjon av unge velgere: – Valgkampen har foregått på sosiale medier
Valgdeltakelsen blant unge har økt markant fra forrige stortingsvalg. Tilgjengeliggjøring av politikk i sosiale medier er en del av årsaken, mener valgorganisasjon.
Ungt Initiativ har med støtte fra Valgdirektoratet drevet en multimedial valgkampanje med podkast og videoer i sosiale medier. De har opplevd en økning på seks millioner visninger fra forrige kampanje i 2023.
– Det at man ser en så tydelig økning er utrolig givende, sier Ane Aurora Skjølberg Serreli, leder i Ungt Initiativ.
TikTok-valget 2025
Ungt Initiativ tror økningen i valgdeltakelse kan handle om at valgkampen i stor grad har foregått på sosiale medier.
– Hvis man skal engasjere unge velgere, må man spille på deres banehalvdel, sier Kristian Krystad, programleder i podkasten.
Temu og formuesskatt engasjerer
Blant gjestene i podkasten er store navn som Leo Ajkic, Ari Bajgora, Snorrepus og Jenny Huse. I podkasten diskuterer gjestene alt fra Temu-forbud og aldersgrense på TikTok til sykelønn og formuesskatt.
– Målet er å normalisere det å snakke om politikk og senke terskelen for å engasjere seg i demokratiet, forteller Serreli.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no