
Signerte to dager før nye regler – slik vurderer nabolandene fusjonen
Retriever og Infomedia vil slå seg sammen til én medieovervåkningsgigant i Norden. I Norge venter de på Konkurransetilsynets avgjørelse – men hvordan behandles fusjonen i Sverige og Danmark?
Siden i fjor høst har medieovervåkningsselskapene Retriever og Infomedia stått i en krevende situasjon. Etter at Konkurransetilsynet grep inn og la ned forbud mot gjennomføring, har fusjonen blitt satt på vent.
Mens selskapene venter på en avgjørelse, har KOM24 avdekket intern uro, ansatte jobber på tvers av selskapene, og flere store kunder advarer mot faren for monopol, høyere priser og mindre innovasjon.
Innen 12. mai skal tilsynet avgjøre om fusjonen kan godkjennes – eller må stanses helt.
Men hva skjer i våre naboland? KOM24 har spurt konkurransemyndighetene i Sverige og Danmark.
Gransker mulig misbruk
Også i Sverige undersøker konkurransemyndighetene (Konkurrensverket) fusjonen mellom Retriever og Infomedia.

– Vi etterforsker med hjemmel i misbruksreglene. Det handler i praksis om det samme – vi vurderer hvilke virkninger oppkjøpet kan ha – men med et annet lovgrunnlag enn i Norge, sier enhetssjef Martin Mandorff i Konkurrensverket til KOM24.
Fusjonen ble ikke meldt til tilsynet i Sverige, og svenske myndigheter har – i motsetning til de norske – ikke hjemmel til å kreve fusjonsmeldinger under terskelverdiene for omsetning.
I stedet støtter Konkurrensverket seg på EUs regelverk (iht artikkel 102 TEUF og 54 EØS) som forbyr misbruk av dominerende stilling.
Saken ble åpnet i september, omtrent samtidig som i Norge, og ble i desember prioritert for grundigere undersøkelser.
– Da vi startet etterforskningen, var det en bekymring for at dette er to svært viktige aktører innen medieovervåking. Det var selve utgangspunktet, men vi kan ikke si noe om hvor utredningen står nå, sier Mandorff.
På sine nettsider skriver Konkurrensverket at saken gjelder mistanke om brudd på forbudet mot misbruk av dominerende stilling, ved at en foretakssammenslutning gjennomføres som styrker en dominerende posisjon.
Videre heter det at saken er prioritert fordi det kan være risiko for skade på konkurransen og forbrukerne, samt at det er behov for rettslig veiledning for en større krets av aktører.
Unngikk ny regel med to dagers margin
I Danmark var det heller ikke krav om å melde inn fusjonen mellom Infomedia og Retriever, fordi selskapene hadde for lav omsetning.
Ann Sofie Vrang fra den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forklarer:
– Infomedia/Retriever-fusjonen er ikke meldepliktig i Danmark, da partenes omsetning ikke overstiger de danske terskelverdiene, sier hun til KOM24.

1. juli 2024 trådte nye regler i kraft i Danmark, som gir tilsynet adgang til å kreve fusjoner meldt inn – også der tersklene for omsetning ikke er oppfylt.
Men selv om Retriever og Infomedia offentliggjorde sammenslåingen samme dag, ble avtalen inngått 28. juni – to dager før regelendringen.
– Siden partene inngikk fusjonsavtalen 28. juni, omfattes fusjonen ikke av de nye reglene. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dermed ikke tatt stilling til om fusjonen oppfyller kriteriene for å kunne kreves meldt i Danmark, sier Vrang.
Dermed har Danmark heller ikke vurdert om fusjonen påvirker konkurransen negativt i det danske markedet.
– Ble gjennomført da eierne var enige
Robert Söderling, som er toppsjef i Retriever og utpekt som leder for det sammenslåtte selskapet, kommenterer slik:

– Fusjonen var ikke meldepliktig i Sverige, og det svenske Konkurrensverket kunne ikke be om en melding ettersom omsetningen var så lav. I Sverige undersøker Konkurrensverket derfor om fusjonen kan prøves etter et annet regelverk. Vi mener at den ikke kan det, men myndigheten ser fortsatt på saken, sier Söderling.
Han avviser at tidspunktet for fusjonen var planlagt for å unngå nye regler:
– Hva gjelder tidspunktet for fusjonen, så ble den gjennomført da eierne hadde kommet til enighet. Fusjonen ville imidlertid ikke vært meldepliktig i Danmark, selv om den hadde skjedd senere, på grunn av partenes lave omsetning, sier han.
For ordens skyld: KOM24 ble nylig kjøpt av Watch Media Norge - som eies av JP/Politikens Hus. De eier også Infomedia. Eierskapet har ingen betydning for vår dekning av saken.