Vann- og avløpsetatens holdningskampanje er blant annet synlig på Flytoget.

Vann- og avløpsetaten og Bloom med ny holdningskampanje

Oslo kommune og Vann- og avløpsetaten lanserer nå kampanjen «Har du en plan hvis vannet forsvinner?»

Publisert

Målet med kampanjen er å øke næringslivets bevissthet om risikoen ved bortfall av vann og viktigheten av en gjennomtenkt egenberedskap, skriver de i en pressemelding.

Bloom har stått for den kreative utformingen.

– Vi oppfordrer virksomhetene til å tenke gjennom hvor avhengige de er av vann og komme i gang med enkle beredskapstiltak. Det kan være vannlager, løsninger for hygiene uten vann eller å vurdere andre nødvendige tiltak. Vann er en kritisk innsatsfaktor for mange virksomheter, sier Anna Maria Aursund, direktør i VAV.

Slik ser deler av "Har du en plan hvis vannet forsvinner?"-kampanjen ut.

Kampanjen er et samarbeid mellom VAV, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Beredskapsetaten og Næringslivets sikkerhetsråd.

En ny undersøkelse fra VAV viser at seks av ti virksomheter i Oslo er avhengige av kontinuerlig vannforsyning for å kunne opprettholde normal drift.

Likevel har to av tre ingen plan for hva de gjør hvis vannet blir borte i mer enn åtte timer.

– Dette er alvorlig. Vann er en kritisk innsatsfaktor i samfunnet, men beredskapen er for svak. Vi vet at Oslo i dag har en sårbar vannforsyning. Dersom vannet blir borte, kan det få store konsekvenser for helse, næringsliv og samfunnsfunksjoner, sier Anna Maria Aursund, direktør i VAV.

Kampanjen vil være live gjennom store deler av mai.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS