
Morgenstern og Kreftforeningen vinner Sølvfisken for mars: – En meget godt tenkt film
Morgenstern går til topps i mars med kampanjefilmen «En dårlig dag for kreften» for Kreftforeningen.
Sølvfisken for mars går til Morgenstern for Kreftforeningens nye reklamefilm, som snur blikket bort fra pasienter og pårørende – og mot selve sykdommen.
Se filmen lenger ned i saken.
Gir kreften et ansikt
I filmen møter vi kreften som en fysisk karakter, skapt for å vekke følelser og trigge nysgjerrighet.
– For å få oppmerksomhet er det behov for å stå litt ut i kategorien. Kreft-kommunikasjon har jo ofte sitt litt vante formspråk, av naturlige grunner. Det ønsket vi å bryte, sa det kreative teamet Anders Muurman Holm og Sebastian Prestø i reklamebyrået Morgenstern da kampanjen ble lansert i mars.
Kreatørene fortalte at ideen tok form da de innså at det faktisk var helt greit å være forbanna på kreft – og at det åpnet for en hovedperson man ikke trengte å ha sympati med. Resultatet ble en historie der kreften selv fikk en kropp og et ansikt, som det var fritt fram å være kjip mot.
Filmen var en del av Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon 23. mars, der målet var å mobilisere flest mulig til å delta.
Juryens begrunnelse:
«En enstemmig jury landet på full score til Kreftforeningens sterke kampanjefilm. En original vinkling for å snakke om aksjonen, som trigger nysgjerrigheten fra første sekund.
Det tar litt tid før man forstår hva man faktisk er med på, men nettopp derfor gjør filmen også et stort inntrykk. Den klarer på imponerende vis å være ubehagelig, varm og morsom på samme tid, på en måte som faktisk funker.
Dette er rett og slett en meget godt tenkt film, gjennomført med svært solid håndverk. Filmen fortjener derfor Sølvfisken for mars!»
I tillegg til det kreative teamet, var også rådgiver Alexander Mostue og prosjektleder Marianne Strandly med fra Morgenstern. Filmen er produsert av Pravda, med Morten Borgestad på regi, mens Are Sjaastad var dukkemaker.