Etablerer nytt kommunikasjonsstudie
– I en tid preget av polarisering og digital distanse er god kommunikasjon mellom innbyggere og forvaltning viktigere enn noen gang.
Fra januar 2026 tilbyr OsloMet en videreutdanning om innbyggerdialog for offentlig ansatte.
Studiet «Innbyggerdialog for offentlig ansatte» retter seg mot alle som jobber innen offentlig tjenesteforvaltning og kommuniserer med innbyggere.
– Når offentlige brev og kommunikasjon er vanskelig å forstå, skaper det barrierer mellom innbyggerne og det offentlige. Det er et samfunnsproblem, sier leder for Institutt for journalistikk og mediefag ved OsloMet, Anne Hege Simonsen.
Pilot i rådhuset
Til våren starter piloten – med undervisning i Ullensaker Rådhus. Det er et samlingsbasert deltidsstudium for offentlig ansatte i hele landet. Ansatte i Ullensaker kommune har bidratt til å utvikle undervisningsopplegget.
Studiet gir kunnskap om språkets makt og hvordan språk kan påvirke maktforhold, relasjoner og tillit.
Makt, relasjoner og tillit
– Språk skaper virkelighet. Derfor er det viktig hvordan offentlige ansatte formidler, lytter og svarer. Dette studiet handler om å forstå makten i språket – og bruke den til å bygge tillit, ikke avstand, sier universitetslektor Karianne Steinsland.
Studiet omfatter også kommunikasjon i form av intervjuteknikk, lytting, coaching og dialog, samt innbyggerdialog på digitale flater.
– For oss ved Institutt for journalistikk og mediefag er det meningsfylt å bidra til å styrke denne dialogen – og vi er stolte av å utvikle et studium som forener språk, samfunnsforståelse og menneskelig innsikt, sier Steinsland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no