
Norges mest populære akevitt i ny, rosa drakt
Nordnorsk kultur, rosa etikett og 1994 nummererte flasker – den nye limited edition Gammel Opland er utviklet i samarbeid med den kreative designeren Ida Broen.
Med utgangspunkt i essensen av Opland Aquavit – Matured to Perfection – har Ida Broen (31) laget en ny etikett i begrenset opplag.
Den rosa etiketten, kombinert med ord og illustrasjoner fra hennes nordnorske røtter, symboliserer vekst og inspirasjon for andre unge kvinner som går sine egne veier.
Kreativ designerduo
Broen har utformet etiketten i tett samarbeid med Art Director Sollin Sæle.

Å få muligheten til å utfordre en mannsdominert bransje med nordnorsk språk og fritt spillerom til å endre farger på et originalt designuttrykk for en anerkjent merkevare som Gammel Opland, er noe de unge designerne kaller for en ære.
– Fette Sterk Opland er en nostalgisk hyllest til Nord-Norge, jentevors og utvannede flasker i foreldres hyller over hele landet (denne flasken er altså ikke utvannet, men Fette Sterk), konstaterer Sæle.
Hun mener nordmenn burde være minst like stolte av akevitt som mexicanere er av Tequila.
– Mange jenter liker å nyte sterk drikke, og det er gøy å få muligheten til å anerkjenne dette, sier Sæle.
Inspirasjon fra nord

At etiketten viser tallet 1994 er ikke tilfeldig; dette markerer Broens fødselsår og symboliserer en ny æra for merkevaren.
Gammel Opland har sine stolte røtter i Gjøvik, og er Norges mest solgte akevitt.
Designer Ida Broen forteller at oppveksten i Nord-Norge har formet henne som person, og var en naturlig inspirasjonskilde i arbeidet med den nye etiketten.
– Ved å ta i bruk det nordnorske språket fanger vi essensen av landsdelen; Autentisk, ærlig, direkte og ekte. Vi ønsket også at etiketten skulle formidle den fantastiske kulturen i nord, med lyse sommernetter, humor og fellesskapet rundt bordet. Når tradisjon møter nye øyne, kan det oppstå nye historier – og det er akkurat det denne flasken inviterer til, sier Broen.
Omfavner tradisjoner

Lanseringen av Ida Broen x Gammel Opland limited edition er andre gang Anora lar designere få fritt spillerom til å endre etiketten, og gjøre sin tolkning av den i en limited edition-lansering av produktet.
Forrige gang var i samarbeid med rapgruppen Dirty Oppland.
– Hvis noen fortsatt skulle tro at akevitt bare er for besteforeldre, så kan Ida og Sollin bekrefte det motsatte. Designerne forener gamle akevittradisjoner med en etikett som skaper umiddelbar oppmerksomhet, og viser at kulturarven vår er like relevant i dag som den var for over hundre år siden. Det er noe å være stolt av, sier Atle Minothi, akevittambassadør i Anora.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no