
Eirik Johansen er tilbake som kreatør: – Hatt et savn
Vender tilbake til Anorak etter to år i moderskipet NoA.
– Jeg begynte i Anorak som kreatør for første gang i 2010. Så det ligger mye hjerte og historie der for min del, sier Eirik Johansen til KOM24.
Han har inntil nylig hatt rollen som PR- og kommunikasjonssjef i NoA, der han også er partner. NoA eier Anorak, og nå skal Johansen igjen ta på seg kreatør-hanskene.
Flere oppdrag
Grunnen er ifølge han selv at Anorak har mange oppdrag om dagen, og at det derfor var en fin anledning til å vende tilbake til den litt mer kreative siden.
– Anorak har vært inne i en periode der de har vunnet flere pitcher og fått veldig mye å gjøre. Jeg fikk spørsmål om jeg ville gå tilbake til jobben som kreatør, og være på mye av det samme som jeg gjorde før. Det sa jeg ja til, sier Johansen.
Han har allerede vært på plass i en uke i byrået, som har kontorer i Nedre Vollgate i Oslo. I løpet av disse dagene har han vært påkoblet fire eller fem ulike prosjekter, sier han.
– Hvordan er det å være tilbake i rollen? Er du litt rusten etter noen år i NoA?
– Det å være kreatør er et ganske nevrotisk yrke. Man går inn i hver eneste prosess med selvtillit, også kan prosjektet ta mange uventede vendinger. Men jeg kjenner allerede at jeg synes dette er veldig gøy.
Den andre siden
NoA, som har kontorer på samme sted, består i alt av åtte ulike selskaper i Norge.
For Johansen har det vært en litt annerledes opplevelse å se byråverden fra konsern-siden.
– Det har vært kjempespennende å se på dette på en annen måte. Jeg har jobbet med alle byråene i NoA og sittet i ledergruppa, og det har vært utrolig lærerikt. Den erfaringen skal jeg nok ta med meg og få bruk for når jeg er tilbake i Anorak, sier han.
Han er ikke i tvil om at han har savnet jobben som kreatør. Og selv om han har satt pris på årene i NoA, blir det bra å ta turen tilbake.
Johansen har utdannelse fra Høyskolen Kristiania innenfor grafisk design.
– Jeg har hatt et savn til det å lage ting. Man blir vitne til at kollegene lager kule, gøye og effektive kampanjer, og kjenner at man gjerne skulle vært med på «fabrikken».
Men det er ikke bare kollegaene i Anorak og kundene deres som skal merke at han får ny rolle.
På LinkedIn skriver Johansen at han med dette «lover å være en morsommere, drøyere og en mer spennende person på LinkedIn i tiden fremover».
– Hva legger du i det?
– Som kreatør føler man ofte at man kan ta på seg en litt annen hatt, og tillate seg litt mer. Men egentlig betyr det bare at jeg den siste tiden ikke har vært så veldig aktiv på plattformen. Framover kan det kanskje skje litt mer, avslutter Johansen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no