Anorak-Pelle: – Vi gjør mye rett nå
– Det er velfortjent at det går bra.
– Om man noensinne tror man har drømmebyrået, tenker man feil. Et drømmebyrå tilpasser seg raskere enn markedet, som er i konstant endring. Vi vil ligge foran kurven og eie vår egen forandring.
Det sier Anorak-sjef Pelle Josephson til KOM24.
Fantastisk start
Byrået opplever et kjempeår i 2025 etter et 2024 som endte med en byråinntekt på 66,7 millioner kroner og et positivt driftsresultat på 4,3 millioner kroner.
Josephson forteller at de har styrket seg på en rekke områder det siste året. Filmkompetansen har vokst med flere produsenter, klippere og regissører på huset. De har også vokst innen kanalstrateger, innhold og strategi, samt sosiale medier.
– Vi kommer til å ta større ansvar innen PR og redaksjonelt innhold, sier han og viser til at moderne og god kommunikasjon har innslag av nyhetsverdi i seg.
– Vi må jobbe for å finne ideer som har inneboende spredningseffekt, sier han og snakker om ideer som resonerer med samfunnsdebatten.
Josephson sier de har hatt en fantastisk start på 2025 og viser til at de har fått inn nye kunder som Sparebank 1 og at de har hatt oppstart på både Telenor og Lyreco.
– Og andre vi ikke har kommunisert ut ennå, sier han og humrer.
Må være smart
– Det er ikke alle som har det sånn nå. Vi er utrolig takknemlige for det. Nye personer skaper ny dynamikk i byrået, og vi har en optimisme for framtiden som jeg liker, sier han.
Byrået består nå av rundt 50 ansatte, i tillegg til en utstrakt bruk av frilansere.
– Vi har tatt et langt steg mot å bli det vi vil være, sier han og snakker om et byrå som tar ansvar og er en viktig partner for kundene sine og hjelper dem med å skape forandring og løse deres kommunikative problemer og som forener strategi med kreativitet.
– Vi gjør veldig mye rett nå, sier han.
– Når man gjør mye rett og griper etter mye, kommer også ansvaret med å utvikle seg videre.
Men han bekymrer seg ikke for å bli for offensiv.
– Man må være smart når man vokser og være smartere enn man har vært før. Man må jobbe på nye måter og organisere samarbeidet med kunder på nye måter, forteller han.
Josephson er klar på at man ikke bare kan fylle på med mennesker som har kompetanse de allerede har.
– Vi prøver å fylle på med annen kompetanse og få det til å fungere sammen. Det er bedre enn å bli flere av det samme, mener han.
Han legger ikke skjul på at det fører en del utfordringer med seg.
– Jævlig bra
– Men når det fungerer, så blir det jævlig bra, sier han.
Et av grepene som er gjort i år er å fusjonere Anorak og Bold Norway. Designbyrået besto av fire personer, hvor to av dem ble med videre til Anorak.
Han vil ikke snakke om hvor de sikter resultatmessig i år, annet enn å si at det blir bedre enn i fjor.
– Etter flere år med nedbemanninger, hvor deilig er det å kunne snakke om vekst?
– Det er velfortjent at det går bra. Det er en konsekvens av at vi har jobbet hardt og har gjort mye rett. Det å bygge noe som er bra tar tid, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no