Hedrer veteraner og hjemmehelter i ny kampanje: – Evig takk
«Evig takk», sier kampanjen – ikke bare til dem som har bidratt til sikkerhet og fred, men også til deres nærmeste. For bak veteranene står hjemmeheltene. Og bak dem igjen står Anorak, med idé og produksjon.
Forsvarets hyllest av både veteraner og hjemmehelter skal være godt synlig på print, utendørs og i sosiale medier i forbindelse med frigjørings- og veterandagen 8. mai.
– Veteranbegrepet er nok for mange forbundet med frigjøringskampen under andre verdenskrig, men rommer faktisk alle som har tjenestegjort i Forsvaret, enten ute i internasjonale operasjoner eller her hjemme, sier kundeansvarlig rådgiver i Anorak, Janne Espevalen, i en pressemelding.
Kampanjen skal både øke kunnskapen om både hvem veteranene er og de oppofrelsene som gjøres av deres nærstående, samtidig som den skal gi økt anerkjennelse i samfunnet og stolthet internt.
Alle som portretteres kampanjen er ekte veteraner fra internasjonale operasjoner i Afghanistan, Kosovo, Sør-Sudan, Bosnia og Libanon.
Major og kommunikasjonsrådgiver i Forsvaret, Anne-Hilde Hagen, sier at kampanjen retter søkelyset mot en gruppe som sjelden har fått synlighet tidligere.
– Å oppsøke farlige områder for å bidra til andres fred og sikkerhet krever store oppofrelser, både for de som skal reise ut og deres nærmeste som blir igjen hjemme. Det er lett å se for seg at det bak hver beslutning har vært noen krevende familierådsmøter, der kanskje heller ikke alle har stemt for samme konklusjon.
– Oppofrelsene til de der hjemme representerer noe som kanskje ikke har vært så mye framme før, så takken og anerkjennelsen kampanjen uttrykker er høyst fortjent.
Kampanjen er utviklet av Stein Simonsen og Svein Werner Lyngmyr i Anorak, med planner Nicklas Bohman og prosjektleder Camilla von Borcke. Regissør er Martin Iversen, med Anders Gjærde som regiassistent. Produksjonen er gjort av Einar Film, med executive produsent Jon Hartvedt og produsentene Cyril Boije og Alexei Mokel.