Christen Seeberg er teknologidirektør i Salesforce Norge, som står bak Slacks ferske rapport om økt bruk av kunstig intelligens på jobb.

Slack-rapport:

Bruken av KI på jobb har doblet seg

For bare et halvt år siden var det mange som nødig ville innrømme at de brukte kunstig intelligens (KI) på jobb. Nå øker bruken raskt, spesielt blant ledere. Men måten vi bruker KI på, varierer veldig mellom generasjonene.

Publisert

Andelen som bruker KI daglig på jobb har mer enn doblet seg på seks måneder, fra 9 til 21 prosent. Det viser Slacks siste Workforce Index, basert på en spørreundersøkelse blant 5000 respondenter i seks land.

Endringen skiller seg betraktelig fra forrige måling i november, der mer enn halvparten av respondentene oppga at de skjulte KI-bruken for kolleger og ledere, i frykt for å fremstå som late eller naive.

Økningen er størst blant ledere: Fire av ti toppledere sier de bruker KI daglig, mens det på mellomledernivået er drøye én av fire som gjør det samme.

– Både aksepten og forståelsen for KI øker i Norge også. Vi ser at holdningen hos både ledere og kollegaer har mye å si for hvor trygt det føles å bruke teknologien i hverdagen.

Flere funn fra rapporten:

  • Fire av ti har jobbet med en KI-agent, én av fire har latt agenten fullføre oppgaver på egne vegne.
  • De som bruker KI daglig har over dobbelt så stor tillit til teknologien – særlig når det gjelder personvern, nøyaktighet og beslutninger.

  • 72 prosent ønsker å bruke KI i idéarbeid, 80 prosent til research og 82 prosent til å lage presentasjoner.

  • Én av tre Gen Z-ansatte sier KI har fått dem til å føle seg mer inkludert på arbeidsplassen.

  • Halvparten av Gen Z mener KI ikke har påvirket hvordan de stiller spørsmål eller samarbeider, mens tre av ti sier engasjementet har økt.

Det sier Christen Seeberg, teknologidirektør i Salesforce Norge. Han møter daglig norske virksomheter som tar i bruk KI-verktøy i arbeidshverdagen.

– Mange ser til hverandre for å forstå hva som funker og er grei. Når ledelsen viser de ansatte tillit, når kollegaer snakker åpent om KI og autonome agenter som en naturlig del av arbeidsflyten, og det finnes tydelige retningslinjer, blir det enklere å ta steget fullt ut, legger han til.

Blant generasjonene er det millennials (født 1981–1996) som bruker KI mest: 68 prosent bruker teknologien til strategiske oppgaver som skriving, oppsummeringer og idéarbeid. Tre av ti sier de har grundig forståelse av KI-agenter – det er høyest av alle generasjonene som er med i studien.

De som bruker KI daglig, trives også bedre på jobb. To av tre sier de jobber mer effektivt, 58 prosent opplever økt fokus, og hele 81 prosent føler større arbeidsglede.

Økt KI-bruk merkes også på hva vi faktisk rekker i løpet av en arbeidsdag. Ifølge studien er de største produktivitetsgevinstene mindre tid brukt på research, hjelp til å skrive tekster og støtte i idéfasen.

Nær sagt alle (96 prosent) oppgir dessuten at de bruker KI til oppgaver de tidligere ikke hadde kompetanse til å utføre.

– KI frigjør tid, men det mest spennende er hvordan teknologien gir oss mulighet til å ta fatt på oppgaver vi ellers ikke ville mestret. På den måten blir KI til et mangefasettert verktøy for både læring og personlig utvikling, sier Seeberg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS