Én uke før markedsføringsforbudet trer i kraft, står Sponsor- og Eventforeningen i åpen konflikt med Helse- og omsorgsdepartementet.

Snart trer markedsføringsforbudet i kraft:

– Regelverket er mer inngripende enn vi fryktet

Sponsor- og Eventforeningen slår alarm én uke før nytt markedsføringsforbud trer i kraft: – Det handler ikke om uklarhet, men uenighet, svarer statssekretær Usman Ahmad Mushtaq.

Publisert Sist oppdatert

En uke før forskriften om markedsføring av usunne næringsmidler rettet mot barn trer i kraft, advarer Sponsor- og Eventforeningen mot konsekvensene.

– Vår konklusjon etter møter og dialog med Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet er dessverre at forbudet er enda mer inngripende enn tidligere antatt, sier daglig leder Bodil Sveen Berggren til KOM24.

Foreningen mener det nye regelverket skaper stor usikkerhet i sponsormarkedet, og frykter konsekvenser for idretten, kulturlivet og frivilligheten.

Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Usman Ahmad Mushtaq, mener forbudet er godt forankret og allerede tilpasset bransjen:

– Det tydelige målet er å beskytte barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke, og det mener vi å oppnå med denne forskriften, sier han til KOM24.

Han viser til at forskriften har vært ute på høring, og deretter justert:

– Etter høringen ble forskriftsutkastet endret slik at den rammer færre markedsføringstilfeller, og det ble tatt inn bredere unntak til fordel for bransjen og ideelle formål.

Klager til ESA

Verken Sponsor- og Eventforeningen eller NHO mener justeringene er nok. NHO har klaget regelverket inn for ESA, og mener forskriften går for langt, er uforholdsmessig – og kombinerer uklare regler med strenge sanksjoner.

Forskriften sanksjoneres med tvangsmulkt, og fra 2027 også overtredelsesgebyr.

– Den skal være så klar at borgerne med rimelighet må kunne innrette seg. Vi mener forskriften ikke oppfyller nødvendige krav til klarhet, sier Berggren.

Mushtaq avviser dette, og mener kritikken handler mer om uenighet enn uklarhet:

– Vi opplever at enkelte bransjeaktører påstår at regelverket er uklart, når det egentlig handler om at de er uenige i selve reguleringen.

Han viser til at Helsedirektoratet har i høst hatt veilederen på høring og jobber fortsatt med å gjøre den best mulig.

– Vi setter pris på dialogen vi har hatt med både idrett og næring, legger Mushtaq til.

Vil ha ny definisjon av sponsing

I nye merknader til Helsedirektoratet ber foreningen om at definisjonen av «sponsing» oppdateres, og at begrepene «bidrag» og unntaksreglene klargjøres.

Foreningen mener at dagens definisjon er hentet fra tobakksregelverket og opprinnelig laget for et totalforbud – ikke for et regelverk som skal åpne for unntak. De mener den ikke fanger opp hvordan sponsing faktisk foregår i dag, med mer komplekse avtaler og ulike former for motytelser.

– Hadde man valgt å oppdatere definisjonen, ville man fanget opp kompleksiteten i hva sponsing egentlig er, sier Berggren.

Foreningen mener også at unntakene i forskriften, som gjelder blant annet sponsing av ideelle formål og sponsors synlighet, tolkes så strengt at lite reell sponsing vil være lovlig i praksis.

– Hvis unntaket skal være så snevert som veilederen legger opp til, vil det få vesentlige konsekvenser for inntektene til ideell sektor, sier hun.

Et annet stridspunkt er hvordan begrepet «bidrag» praktiseres. Ifølge foreningen har myndighetene i møter sagt at det ikke er hva sponsoren gir, men hvordan mottakeren bruker støtten, som er avgjørende.

– Dette samsvarer med de politiske uttalelsene som har kommet, men det er i konflikt med ordlyden i forskriften, sier Berggren .

Mushtaq avviser behovet for ny definisjon:

– Vi er klar over at bransjen ønsker seg videre unntak fra markedsføringsforbudet og derfor argumenterer for en annen definisjon, men dersom vi skulle følge opp det ville barns rett til beskyttelse mot markedsføring av usunn mat svekkes betraktelig

Han understreker at bidrag kan være penger, produkter eller tjenester, og at det er helheten i markedsføringen som vurderes:

– Det er regulert i forskriften i hvilke tilfeller en aktivitet anses som markedsføring særlig rettet mot barn. I tillegg finnes det unntak for både støtte til ideelle formål og for hvilken synlighet sponsorene kan få.

Ny dialog med myndighetene

Fredag 10. oktober møtte Norges idrettsforbund Helse- og omsorgsdepartementet. Der ble NIF bedt om å samle konkrete spørsmål og tolkningsutfordringer – blant annet fra Sponsor- og Eventforeningen.

– Målet er å få konkretisert hvor det er uenighet om hvordan forskriften skal forstås, sier Berggren.

Hun understreker at foreningen støtter intensjonen bak forbudet:

– I likhet med våre medlemmer er vi selvsagt opptatt av folkehelsen. Samtidig er vi opptatt av at regulering skal skje på en måte som skaper klarhet og gjør godt samarbeid mellom frivillige og næringsliv mulig på en god og rettferdig måte.

Mushtaq mener det er fullt mulig å støtte frivillighet og idrett innenfor dagens rammer.

– Regjeringen oppfordrer til fortsatt å støtte idrett, kultur og andre ideelle formål. Det mener vi det er fullt mulig å gjøre innenfor dette regelverket, forbudet handler om markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn.

Powered by Labrador CMS