Ny markedsføringslov skaper kaos for Oslo Maraton: – En varslet katastrofe
25 000 løpere stiller til start i Oslo Maraton 20. september, men det nye markedsføringsforbudet skaper full forvirring. Nå frykter arrangøren sponsorflukt og høyere deltakeravgifter.
– Slik det er nå, er det ikke gjennomførbart, sier Edwin Ingebrigtsen, løpsleder og pressekontakt i Oslo Maraton, til KOM24.
Han sikter til det nye markedsføringsforbudet mot visse næringsmidler rettet mot barn, som trer i full kraft 25. oktober. Forbudet har allerede fått store konsekvenser for sponsing og inntekter i frivillig sektor.
– Vi klør oss i hodet. Dette er en varslet katastrofe, sier Ingebrigtsen.
Forvirring og sponsorflukt
Markedsføringsforbudet skal hindre reklame for usunne produkter rettet mot barn, men mange sliter med å forstå hvordan reglene skal tolkes og håndheves.
En rekke arrangementer og organisasjoner melder om potensielt betydelige tap av inntekter, stor usikkerhet knyttet til nåværende sponsoravtaler og sponsorer som ikke tør å inngå nye avtaler.
Norway Cup har varslet om opp mot fire millioner kroner i tapte sponsorinntekter.
Birkebeinerarrangementene står i en tilsvarende situasjon som Norges største barne- og ungdomsarrangement innen ski, løp og sykkel.
Forskriften gjør det uklart om deltakere under 18 år kan få sportsdrikk og ernæring underveis, og egne rigger for servering er praktisk umulig.
Kan gi høyere deltakeravgifter
Oslo Maraton risikerer å miste sentrale sponsorer som bidrar med sportsernæring, profilering og aktiviteter. Sportsernæringsmerket Maxim har vært en partner i over ti år, men avtalen er nå i fare.
– Vi har fått signaler om at det kanskje kan bli vanskelig å forlenge sponsoravtaler slik situasjonen er nå. Det er et reelt tap for oss, sier Ingebrigtsen.
Konsekvensene kan bli høyere deltakeravgifter og dårligere tilbud for barn og unge. Sportsklubben Vidar, som står bak løpet, bruker overskuddet fra arrangementet til å finansiere breddeaktiviteter.
– Noen må ta regningen. Vi kan ikke trylle fram flere millioner kroner fra et annet sted. Hvis det hadde vært mulig, hadde vi selvsagt gjort det, sier han.
I dialog med helsemyndighetene
Torsdag møtte Sponsor- og Eventforeningen, Norges idrettsforbund og Fotballforbundet helseminister Jan Christian Vestre og Helsedirektoratet til dialogmøte om markedsføringsforbudet.
– Når næringslivet opplever at regelverket er uklart, trekker sponsorene seg. Og det får konsekvenser, sier Bodil Sveen Berggren, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen, til KOM24.
Hun peker på at begreper som «sponsing» og «bidrag» er dårlig definert, og at mange sponsorer ikke vet hva de kan bidra med – eller i hvilken setting.
– All sponsing er markedsføring. Det fremstår ikke slik i forskriften slik den er skrevet nå.
Oslo Maraton og andre store arrangementer står nå i samme situasjon som Norway Cup og Birken, påpeker hun.
– Det sier seg selv at det ikke er mulig å kontrollere hvem som er under 18 år i et målområde med 25.000 mennesker.
Et nytt møte mellom partene er allerede avtalt neste uke.
– Vi er på tilbudssiden. Det er en felles vilje til å rydde opp og sikre et regelverk som faktisk fungerer, sier Berggren.
Et løp i uvisshet
Bare dager før startskuddet går i Oslo Maraton, råder det fortsatt full forvirring om hvordan reglene skal forstås og følges.
– Vi vet ikke hva vi skal forholde oss til. Derfor må vi nesten bare gjennomføre arrangementet slik vi har planlagt, sier Ingebrigtsen og fortsetter:
– Vi har et arrangement om noen få dager. Det er litt vanskelig for oss å bruke all kapasitet på dette akkurat nå.
Oslo Maraton har blitt arrangert siden 1981 og omtales som en viktig del av både byens kulturliv og folkehelsearbeid.
– Vi fyller hoteller og restauranter og skaper store verdier for Oslo. Likevel virker det som om «kommersiell aktør» har blitt et skjellsord, sier Ingebrigtsen.
Han mener myndighetene må forstå realitetene i hvordan store idrettsarrangementer faktisk fungerer.
– Gi meg ett idrettsarrangement med mer enn 50 deltakere som ikke har kommersielle partnere. Det finnes ikke. Uten næringslivet blir det rett og slett ikke noe arrangementer, og aktivitetstilbud for barn og unge vil reduseres.
Oslo Maraton etterlyser klarhet og mener dagens veileder ikke holder.
– Det er litt som å lese Bibelen – du kan tolke det dit du vil. Det må være veldig tydelig, avslutter Ingebrigtsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no