
Kind er kåret til verdens beste designbyrå for femte året på rad
– Vi er veldig, veldig stolte!
– Vi var spente på forhånd. Man kan ikke forvente noe sånt, men det er veldig hyggelig og veldig stort og vi har fått mye oppmerksomhet etter at det ble kjent.
Det sier en glad og stolt Tom Emil Olsen i merkevare- og designbyrået KIND i Bergen.
Internasjonal inspirasjon
For femte året på rad har de blitt kåret til Global Agency of the Year av the World Brand Design Society Awards.
Olsen sier han får meldinger fra bransjefolk over hele verden etter at prisen ble kjent.
– Det er gøy når man får meldinger fra internasjonale byrå at man er en stor inspirasjon for dem. Det er jo litt artig, så det må man bare ta til seg, sier han.
De stakk og av med to gull, 12 sølv, 11 bronse og 9 shortlistplasser for designjobbene sine.
Gullene ble sikret for jobbene deres for gin-produsenten Gama og for One Ocean Rum Whisky.
– Gama er et helt nyoppstartet destilleri og lekent brand i Setesdalen der vi har bygd et narrativ rundt den spesielle kulturen i Setesdalen. Mens One Ocean er det to kunder av oss som har gått sammen denne serien der whiskyen har reist med Statsråd Lemkuhl og vi har fått med det narrativet og laget pakningsemballasje som forteller den historien der, sier han.
Han sier han er fornøyd med både bredden og variasjonen i det som vinner.
– Det er alt fra B2B-prosjekter til mer forbrukervennlige og sexy prosjekter, sier han.

Forventer stor vekst i 2025
Olsen sier det er spesielt prestisjefylt for dem å vinne i denne konkurransen, da den tar for seg branding i helhet. Halve juryen består av bransjefolk og den andre halvdelen er markedssjefer i de største selskapene i verden.
– Det er noe vi setter stor pris på, for vi har stort fokus på forretningsdelen og er veldig stolte av brandingcasene vi har med. Sånne ting veier ganske tungt for oss, sier han.
Som KOM24 har skrevet om før jobber byrået med flere store, internasjonale merkenavn. De står bak merkevareutviklingen når BMW skulle lansere sin elektriske luksusbåt, TYDE. De jobber med et prestisjeprosjekt for bryggerigiganten Molson Coors og de har et hemmelig prosjekt på gang med Karstein Warholm.
I 2024 økte de omsetningen fra 33,6 millioner kroner til over 50 millioner kroner og ender rundt seks millioner kroner på bunnlinjen.
– Vi står ved et veiskifte nå og vi kommer til å få en formidabel vekst. Det er stor interesse både her og der, sier han og nevner avtaler i USA, Australia og Singapore.
– Det er et veldig stort trøkk fra utlandet. Det er jo litt artig og spesielt at det er sånn det er, sier han og forteller at de og har fått en henvendelse fra et selskap i Barcelona, som henviser til prisene de har vunnet.
– Veldig, veldig stolt av teamet
I dag er de 21 ansatte i byrået, der majoriteten jobber på kontoret i Bergen og nå er de på jakt etter flere folk og søker etter både folk som kan styrke film- og fototeamet, brand designere, 3D-generalister og konseptutviklere.
– Men en ting er hva vi ønsker oss, en annen ting er hva vi får. Vi må ha avlastning på gjengen som er der, men de må og være gode nok, sier han.
Derfor søker de både i Norge og i utlandet. I dag er byrået omtrent 50–50 når det kommer til norsk og utenlandsk arbeidskraft.
– Jeg er veldig, veldig stolt av temaet. Vi pusher dem hardt i perioder, men det er et teamarbeid at vi vinner, sier han.
Men de har ikke rukket å feire prestisjeprisen enda.
– Det har vi ikke rukket, men vi må jo det! Men når ting går fryktelig fort er det vanskelig å finne tid til å feire litt, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no