Slik brukte disse fagforeningene markedsføring for å vokse
Fullstakk-kunder topper medlemsvekst-listen.
Organiseringsgraden i Norge øker, og Samfunnsviterne og Naturviterne er fagforeningene med størst medlemsvekst det siste året.
Tall fra SSB viser at gjennomsnittlig vekst blant fagforeninger med over 2000 medlemmer var 2,5 prosent i 2024.
Samfunnsviterne vokste med 7,7 prosent, mens Naturviterne økte med 7 prosent.
Begge foreningene feiret også nylig rundt tall, da Samfunnsviterne ble over 20 000 medlemmer i januar, og Naturviterne rundet 8 000 medlemmer før jul. De er også medlemsvekstkunder hos vekstbyrået Fullstakk.
– Vi er veldig fornøyd med fjorårets resultater. Det å jobbe med vekst i en fagforening krever en tilnærming der Fullstakk har vist seg å være en ideell partner for oss. Den helhetlige metodikken og rådgivningen de tilbyr, har vært strategisk viktig for vårt videre arbeid med medlemsvekst, sier generalsekretær i Samfunnsviterne, Gunn Elisabeth Myhren, i en pressemelding.
Samfunnsviterne har en større merkevarekampanje med et nytt konsept som gikk på lufta i sommer, og Naturviterne er også mer synlige enn noen gang.
– Studentveksten i fjor var formidabel, og vi jobber mer systematisk med både rekruttering og bevaring. Med god støtte fra Fullstakk har vi utviklet oss mye, særlig på det å ha en tydeligere visuell rød tråd, sier Merete Skaug, generalsekretær i Naturviterne.
Fullstakk har de siste årene bygget en egen fagpraksis innen medlemsvekst. Dette gir organisasjoner en nøkkelferdig rigg med metode og verktøy, som over tid skal gi vekst i antall medlemmer.
– Det er selvsagt en veldig hyggelig bekreftelse for oss at nettopp våre medlemsvekstkunder er de som har den kraftigste veksten i 2024, sier Markus Myhre, fagdirektør i Fullstakk og tidligere markedssjef i Tekna.
Både Samfunnsviterne og Naturviterne har vokst kraftig på studentmedlemskap i 2024, men har ambisjoner om en kraftigere vekst blant yrkesaktive i årene som kommer.
– Vi er nå midt i årets viktigste rekrutteringsuker, nemlig studiestart. Studentene har en stor verdi over medlemslivsløpet sitt, og mye av nøkkelen i årene fremover ligger i å bevare og engasjere de studentene som nå melder seg inn. Men vi skal også gjøre det mer attraktivt å organisere seg for dem som i dag er yrkesaktive, og da er nøkkelen å bygge sterke merkevarer over tid, sier Myhre.
Andre organisasjoner som nylig har inngått samarbeid med Fullstakk er Regnskogfondet, BFO og Norges Jeger- og Fiskerforbund, mens Revisorforeningen har hatt et vekstsamarbeid med byrået siden 2023.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no