F.v. Markus Ekornes Myhre og Koen Gosseye (Fullstakk), generalsekretær Merete Skaug (Naturviterne), generalsekretær Gunn Elisabeth Myhren og info- og markedssjef Cecilie Hogstad (Samfunnsviterne), Hege Sørli og Tonje Hallén Askim (Fullstakk).

Slik brukte disse fagforeningene markedsføring for å vokse

Fullstakk-kunder topper medlemsvekst-listen.

Publisert

Organiseringsgraden i Norge øker, og Samfunnsviterne og Naturviterne er fagforeningene med størst medlemsvekst det siste året. 

Tall fra SSB viser at gjennomsnittlig vekst blant fagforeninger med over 2000 medlemmer var 2,5 prosent i 2024. 

Samfunnsviterne vokste med 7,7 prosent, mens Naturviterne økte med 7 prosent.

Systematisk arbeid med vekstmarkedsføring har gitt resultater for begge foreningene. Fv. Generalsekretær i Naturviterne, Merete Skaug, fagdirektør i vekstbyrået Fullstakk, Markus Ekornes Myhre, og generalsekretær i Samfunnsviterne, Gunn-Elisabeth Myhren.

Begge foreningene feiret også nylig rundt tall, da Samfunnsviterne ble over 20 000 medlemmer i januar, og Naturviterne rundet 8 000 medlemmer før jul. De er også medlemsvekstkunder hos vekstbyrået Fullstakk.

– Vi er veldig fornøyd med fjorårets resultater. Det å jobbe med vekst i en fagforening krever en tilnærming der Fullstakk har vist seg å være en ideell partner for oss. Den helhetlige metodikken og rådgivningen de tilbyr, har vært strategisk viktig for vårt videre arbeid med medlemsvekst, sier generalsekretær i Samfunnsviterne, Gunn Elisabeth Myhren, i en pressemelding. 

Samfunnsviterne har en større merkevarekampanje med et nytt konsept som gikk på lufta i sommer, og Naturviterne er også mer synlige enn noen gang.

– Studentveksten i fjor var formidabel, og vi jobber mer systematisk med både rekruttering og bevaring. Med god støtte fra Fullstakk har vi utviklet oss mye, særlig på det å ha en tydeligere visuell rød tråd, sier Merete Skaug, generalsekretær i Naturviterne.

Fullstakk har de siste årene bygget en egen fagpraksis innen medlemsvekst. Dette gir organisasjoner en nøkkelferdig rigg med metode og verktøy, som over tid skal gi vekst i antall medlemmer.

– Det er selvsagt en veldig hyggelig bekreftelse for oss at nettopp våre medlemsvekstkunder er de som har den kraftigste veksten i 2024, sier Markus Myhre, fagdirektør i Fullstakk og tidligere markedssjef i Tekna.

Både Samfunnsviterne og Naturviterne har vokst kraftig på studentmedlemskap i 2024, men har ambisjoner om en kraftigere vekst blant yrkesaktive i årene som kommer.

– Vi er nå midt i årets viktigste rekrutteringsuker, nemlig studiestart. Studentene har en stor verdi over medlemslivsløpet sitt, og mye av nøkkelen i årene fremover ligger i å bevare og engasjere de studentene som nå melder seg inn. Men vi skal også gjøre det mer attraktivt å organisere seg for dem som i dag er yrkesaktive, og da er nøkkelen å bygge sterke merkevarer over tid, sier Myhre.

Andre organisasjoner som nylig har inngått samarbeid med Fullstakk er Regnskogfondet, BFO og Norges Jeger- og Fiskerforbund, mens Revisorforeningen har hatt et vekstsamarbeid med byrået siden 2023.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS