Ny undersøkelse:
Tilliten til sosiale medier har aldri vært lavere
Respons Analyse har kommet med sin årlige undersøkelse.
Tilliten til sosiale medier i befolkningen fortsetter å gå ned. Det viser en ny undersøkelse gjort av Respons Analyse, der 1000 personer er spurt.
Bare 10 prosent har gitt sosiale medier karakteren 6 eller høyere på tillit.
Nedgangen har vært stabil siden 2019, da dette tallet var oppe på 15 prosent. Dette var også det året da tilliten var høyest av disse seks årene.
Undersøkelsen er utført mellom 10. juni - 2. juli i år. Formålet er å måle velgernes tillit til norske institusjoner.
Undersøkelsen må tolkes innenfor en feilmargin på +/- 2-3 prosentpoeng for hovedfrekvensene, opplyser Respons Analyse.
I arbeidet med undersøkelsen har de stilt følgende spørsmål:
«På en skala fra 1 til 10, der 1 står for ingen tillit i det hele tatt og 10 står for full tillit, hvilken tillit har du til hver av de institusjonene og aktørene jeg nå skal lese opp?»
Her ser du flere tall fra undersøkelsen: