Pride var et av bare mange gigantiske arrangement som skjedde i Oslo den 28. juni. Da trenger man kommunikasjonsrådgivere for å være med å løse utfordringene på en best mulig måte.
Pride var et av bare mange gigantiske arrangement som skjedde i Oslo den 28. juni. Da trenger man kommunikasjonsrådgivere for å være med å løse utfordringene på en best mulig måte.

MENINGER:

Hva hadde skjedd lørdag 28. juni uten «bullshit-jobbene»?

«I månedsvis har vi planlagt slik at tydelige budskap når ulike målgrupper i forskjellige kanaler», skriver Bjørnar Skogheim og Emilie Hesselberg, kommunikasjonsrådgivere og desksjefer i Ruter

Publisert

Tidligere i vår gikk debatten om «bullshit-jobber». Kommunikasjonsrådgiverne ble trukket fram som blant de fremste eksemplene innen denne kategorien, som pratmakere og forståsegpåere som ikke skaper verdi for samfunnet.

Som to representanter for denne yrkesgruppen, ønsker vi å forklare hvorfor kommunikasjonsrådgiveren har en samfunnskritisk oppgave. 

Kunne blitt kaos

Vi jobber i Ruter, Osloregionens kollektivselskap. Hver dag har Ruter over en million passasjerer. Med mer enn 16.000 daglige avganger, frakter vi mennesker til alle livets gjøremål, enten det er hverdag eller fest.

Emilie Hesselberg
Emilie Hesselberg

Lørdag 28. juni var det fest. Over 100.000 mennesker feiret kjærligheten i Pride-paraden. Øst i byen rocket over 38.000 Tons of Rock-ere til blant annet Megadeth på Ekebergsletta, mens Åge Aleksandersen takket av Oslo sammen med 30.000 tårevåte fans på Voldsløkka. Det hele toppet seg når 20.000 Pitbull-fans festet med Mr. Worldwide på Fornebu.

Så store folkemengder kunne det fort blitt kollektivkaos av – særlig i et år med store oppgraderinger på T-banen. Derfor har denne lørdagen stått i kalenderen til Ruter-ansatte hele året.

Informasjonsdeling

Ruters jobb er å sørge for at kollektivtilbudet er tilpasset arrangementene. Det betyr å omdirigere trafikken rundt stengte gater, styrke tilbudet når mange folk skal på konsert, og – der vi kommer inn – gi reiseråd som gjør at alle kan bevege seg i byen.

Med hundre tusenvis av mennesker i bybildet, hva hadde skjedd hvis de ikke hadde fått informasjon på forhånd og underveis? Denne lørdagen var eksamen for oss som jobber med kommunikasjon i Ruter. 

Bjørnar Skogheim
Bjørnar Skogheim

Vi var på jobb 28. juni, blant annet med TV-intervjuer, men store deler av kommunikasjonsjobben var allerede gjort. I månedsvis har vi planlagt slik at tydelige budskap når ulike målgrupper i forskjellige kanaler.

I forkant av lørdagen allierte vi oss med politiet, Vegvesenet og andre aktører for å samkjøre budskap. Kommunikasjonsrådgiverens koordinerende rolle internt og eksternt minimerer misforståelser og feil.

Alltid tilgjengelig

Ruter har en døgnåpen pressevakt. Det vil si at vi alltid er tilgjengelige for å hjelpe journalister med å formidle hva som skjer i kollektivtrafikken. Når det er lettere for journalister å gjøre jobben sin, er det lettere for innbyggerne å få god informasjon om reisen sin. 

Kommunikasjonstrykket forsterkes av innholdet i Ruter-appen, på ruter.no, i bybildet og på sosiale medier. Det lages av mennesker som brenner for Ruters viktigste oppdrag: å bygge et attraktivt kollektivtilbud til innbyggerne og bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling. 

En god dag i kollektivtrafikken er en dag der alt flyter og de reisende ikke legger merke til arbeidet som ligger bak. På en dårlig dag er vi der for å svare ut, tilrettelegge og gjøre alt vi kan for at folk skal komme seg fram. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS