Vant sjokostrid – slipper å dele blåfargen sin
For første gang får en matprodusent enerett på en enkelt farge.
Blåfargen Pantone 2144 C, brukt på Stratos-emballasjen, kan nå gjøres til et Orkla-varemerke. Det har Patentstyrets klageorgan avgjort, skriver Dagens Næringsliv.
Det har lenge vært en sjokoladekonflikt mellom Orkla og Freia og bruken av blåfarger i markedsføringen av porøs sjokolade.
I juni 2024 ble det kjent at Freia tapte i retten og måtte trekke sjokoladen fra markedet med dagens emballasje, at de betaler 20 millioner kroner i erstatning til Orkla og at de må ta motpartens advokatregning på 2,2 millioner kroner. I tiden etter det inngikk partene forlik.
Bakgrunnen for striden er at Freia for noen år siden lanserte sjokoladen Boble, som Orkla på sin side mente var en kopi av Stratos-sjokoladen, som har vært på markedet siden 1936.
I dommen skriver Oslo tingrett at Mondelez har bevist valgt en blåfarge som lå svært nært Stratos sin blånyanse, nettopp for å tiltrekke seg de som kjøper Stratos.
Klageorganet har kommet fram til at Stratos har brukt blåfargen så mye og så lenge at mange forbinder blåfargen med Stratos. Selv om de færreste i utgangspunktet knytter blåfarge til sjokolade, har Stratos-blåfargen «slitt seg til særpreg gjennom bruk», slik varemerke-jussen krever.
Det er første gang en matprodusent får lov til å registrere enerett på en enkelt farge i Norge.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no