Norsk PR-rådgiver satser i London – starter eget byrå
Etter flere år i norske PR-byråer flytter Ingrid Vervik Salte til London for å starte Sans Communications – og har allerede sikret seg sin første kunde.
Ingrid Vervik Salte tar sats og starter sitt eget byrå i London. Etter å ha jobbet i både Hill+Knowlton og Hekt, etablerer hun nå Sans Communications som retter seg inn mot reiseliv, hospitality og livsstil.
– Å starte for meg selv har alltid vært langtidsplanen. Det gir en kreativ frihet og fleksibilitet som jeg setter høyt, sier Salte til KOM24.
Hun forteller at flyttingen til London ble utløsende for å realisere gründersatsingen.
– Hadde jeg ikke flyttet til London hadde jeg sikkert ikke turt å ta dette steget så tidlig i karrieren, men da flyttingen ble et faktum og jeg hadde sagt opp jobben i Oslo, begynte jeg å leke med tanken om å bygge noe eget.
London-drømmen
Salte har hatt London i tankene lenge. Hun tok en master i strategisk kommunikasjon i byen i 2018, og har drømt om å vende tilbake.
– Jeg har alltid drømt om en karriere innenfor det kreative i London. Det er noe med denne byen som får deg til å føle at alt er mulig og at ingen drømmer er for store, forteller hun.
Gjennom flere år i byrå har Salte jobbet med kunder innenfor alt fra industri, teknologi og helse til eiendom, reiseliv og mote.
– Da jeg sa opp jobben og tilhørende kundeportefølje i Norge fikk jeg reflektert over hvilke typer kunder jeg ønsker å jobbe med fremover. Skal jeg følge hjertet og ikke hodet er det reiseliv og livsstil som virkelig driver meg – så det er det jeg satser på!
Boutique-modell
Sans beskrives som et boutique-byrå – et bevisst valg, ifølge gründeren.
– For meg er et boutique-byrå et lite, spesialisert byrå som leverer skreddersydde løsninger i tett samarbeid med kunden. Det er mer personlig og fleksibelt, og jeg har tro på at det også gir større rom for unike og kreative løsninger.
Hun trekker fram erfaringen fra både Hill+Knowlton og Hekt som grunnlag for måten hun nå jobber på.
– I H+K drev jeg faktisk Stavanger-kontoret for meg selv ett år, så det er ikke helt ukjent territorium jeg begir meg ut på. Fra Hekt tar jeg med meg filosofien om å være ukomplisert, kjapp i vendingen og tett på kunden.
Første kunde på plass
De første månedene har hun brukt på nettverksbygging og merkevarebygging, men allerede er den første kunden på plass.
– Nylig inngikk jeg et samarbeid med et reiselivsmagasin som jeg skal produsere innhold for fremover. Første prosjekt annonseres i disse dager, sier hun.
For Salte har det vært morsomt å ta sin egen medisin fra rådgivning rundt merkevarebygging og markedsføring, og hun har gledet seg til å dele resultatet.
Selv om London er et av verdens mest konkurransepregede PR-markeder, har Salte ikke mål om å bygge et stort byrå.
– Sans er en visjon av meg, og ambisjonen er å jobbe med så mange spennende kunder som mulig. Jeg har ikke et uttalt mål om å ansette flere, da det kan kompromisse den friheten jeg ønsker meg, forklarer hun.
Hun ser heller for seg partnerskap med både norske og britiske kolleger.
– Jeg er for eksempel fortsatt assosiert partner i Hekt og har etablert god kontakt med små og store PR- og markedsføringsbyråer i London.
Tøft marked
Markedet i London er mettet, innrømmer hun, men Salte mener Sans kan skille seg ut.
– Mange vil nok si at London er et veldig mettet marked når det kommer til PR og markedsføring, særlig innen det segmentet jeg peiler meg inn på.
Samtidig mener hun at det aldri har vært høyere etterspørsel etter høykvalitetsinnhold.
– Jeg tror kombinasjonen kreativ innholdsproduksjon og strategisk forretningsforståelse er det som skiller Sans ut fra andre kreatører, avslutter Salte.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no