
Byråinntektene til TRY går nedover for tredje året på rad
Slik endte 2024 for konsernet.
– Vi har brukt dette året til å bygge fundamentet for fremtiden. Endringene vi har gjort setter oss opp for betydelig bedre lønnsomhet. Markedet begynner å snu, og vi er posisjonert for å fange opp veksten når den kommer, sier konsernsjef Sindre Beyer i TRY.
Tallene deres for fjoråret er klare og de viser at byråinntekter og resultat går nedover for tredje året på rad. Det samme gjør antall ansatte.
Den samlede omsetningen til konsernet endte på 1,55 milliarder kroner, som er en økning på nesten 300 millioner kroner på ett år. Men samtidig går byråinntekten nedover med 11,6 millioner kroner til 527 millioner kroner.
Reklame, design og rådgiving blir stadig mindre viktig for konsernet.
De har nå de største inntektene sine fra teknologi og datadrevet markedsføring, de står nå for 62 prosent av omsetningen og 49 prosent av byråinntekten. I fjor var andelen av byråinntekten på 47 prosent.
TRY Reklame fikk en byråinntekt på 132,5 millioner kroner, noe som er 1,1 millioner kroner svakere enn året før. Men resultatet ble likevel nesten to millioner kroner bedre og endte på 12,5 millioner kroner.
Konsernets andre reklamebyrå, POL, datt under 50 millioner kroner i byråinntekter og endte på 49,7 millioner kroner og gikk nesten to millioner kroner i underskudd. Som KOM24 har omtalt før, har de satt i gang en spareplan i det byrået.
Rådgivingsdelen av TRY, TRY Råd, økte byråinntekten med fem millioner kroner og stoppet på 106,3 millioner kroner. Likevel ble resultatet halvert og endte på vel seks millioner kroner.
Historien er lik for TRY Dig, som økte byråinntektene med nærmere 30 millioner kroner, men bare fikk et overskudd på i underkant av en million kroner, mot 3,5 millioner kroner året før.
EBITDA for konsernet endte på 27 millioner kroner, det er ned fra 49,6 millioner kroner året før.
I pressemeldingen skriver de at tallene reflekterer et år det selskapet har gjennomført omfattende omstillinger, samtidig som normal drift har blitt opprettholdt.
Som KOM24 skrev nylig er man nå omtrent 60 færre ansatte enn man var for to år siden i konsernet. Det betyr at man i dag er rundt 350 ansatte i konsernet, noe de beskriver som riktig i dagens marked.
Som KOM24 alt har meldt har man brukt 2024 til å samle produksjonsmiljøene sine til TRY Studio, etablert TRY Design i morselskapet, besluttet avviklet APT som eget A/S og gjennomført endringer i datterselskapet POL og kjøpt appselskapet Beining & Bogen.
Samtidig har man brukt mange millioner kroner på å skolere samtlige ansatte i KI-bruk.
– KI har overrasket meg positivt. Alle våre ansatte bruker det som et verktøy for å optimalisere prosesser og sitt arbeid. Vi jobber smartere, raskere og mer kvalitetsbevisst. Nå er vi der at både prosjektledere, utviklere og designere kan snakke mye av det samme språket med kundene våre, det er liker jeg, sier Beyer, i pressemeldingen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no