
På tre år har Apriil Reklame tapt nesten 13 millioner kroner
De dårlige tallene fortsetter i Bergens største reklamebyrå, som må innse at det også blir et fjerde år med underskudd.
Apriil Reklame & Design har vært gjennom noen tøffe år.
Tre år på rad har de gått med underskudd, det har vært permitteringer, nedbemanninger og det har vært konflikter med tidligere byråleder, som til slutt ble avskjediget.
Men ikke bare har de gått med underskudd, underskuddene har vokst seg større og større år for år. I 2022 var det på bare 1,6, millioner kroner i minus, året etter var det 4,7 millioner kroner i minus og i fjor stoppet det på omtrent 6,5 millioner kroner i minus.
– 2024 var et krevende år for byrået. Over halvparten av det regnskapsmessige underskuddet er kostnader forbundet med omstilling og nedbemanning. Det ble et generelt krevende år der vi ikke hadde nok arbeid til den størrelsen vi var, skriver byråleder Vibeke Johannesen, til KOM24.
Byråinntektene stoppet på 22 millioner kroner, det er tre millioner kroner svakere enn året før.
Hun overtok lederansvaret i byrået i april 2025, etter at byrået hadde vært uten leder etter at de valgte å avskjedige den daværende lederen, Susanne Svendsen, i desember 2024.
I notene til regnskapet står det at de har tatt flere grep for å bedre situasjonen i byrået.
Johannesen vil ikke snakke om det trøblete fjoråret, heller ikke hvilke konkrete grep de har gjort for å bedre driften.
– Jeg overtok lederansvaret i april i år og har fokusert på hva vi kan gjøre noe med nå og ser fremover, så jeg har ikke alle detaljene fra fjoråret.
Men selv om de har tapt penger tre år på rad, må de belage seg på at 2025 blir nok et år der de ikke tjener penger.
– Nei, er det svært korte svaret på om de kommer til å tjene penger i 2025.
Hun utdyper:
– 2025 har startet bedre enn samme periode i fjor, men vi er fortsatt på feil side av streken. Vi har lagt en gjennomarbeidet plan for høsten som vi har tro på, der målet er å drive positivt i høst. Nye kunder viser oss stadig tillit, og med de dyktige folkene vi har i byrået er det muligheter for å drive lønnsomt og sikre trygge arbeidsplasser, skriver hun.
Johannesen mener at tilstanden til byrået er god, selv etter tre blytunge år. De har gått fra å ha 29 årsverk ansatt i 2023, til å være 17 ansatte der nå.
– Vi har beholdt vårt sterke kompetansemiljø, vi vinner kreative priser, nye oppdrag og vi ser fremover. Som for alle andre i bransjen krever det at vi stadig tilpasser oss endringene i markedene, og finner nye kreative løsninger for å få folk til å bry seg om kundene våre.
Hun skriver også at de er sterke i troen på at de skal snu resultatet for byrået.
– Vi har en kompetent og hardarbeidene gjeng som virkelig står på hver eneste dag for hverandre og for kundene, og vi har også flere muligheter som en del av Apriil-konsernet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no