Cannes Lions

Ingen norske på de første shortlistene i Cannes

Tirsdag kom de aller første shortlistene til årets Cannes Lions.

Publisert

Hvert år er det knyttet store forventninger til hvor mange, om noen, løver som kommer hjem til Norge. 

I 2024 var fangsten svært laber med bare sju shortlist-plasser og en bronseløve hjem til Norge, noe som førte til at vår plass på den globale rankinglisten stupte nedover til en 26. plass.

Og ut fra antall innsendte bidrag fra Norge, er det lite som tyder på en ny løvefest i år. 

Som KOM24 skrev om for noen uker siden, er det bare sendt inn 75 bidrag fra Norge i år, noe som er en markant nedgang fra det labre fjoråret. På bare to år har antall norske bidrag stupt med hele 36 prosent, fra 117 innsendinger.

De viktigste norske kategoriene kommer først seinere i juni, men allerede tirsdag var de to første kategoriene klare, Inovation og Titanium.

Det var ingen norske bidrag på shortlist i noen av kategoriene og danske AKQA er eneste nordiske byrå med vinnersjanser for deres jobb for Spotify.

Om det er noen pekepinn på hvor mange bidrag som er sendt inn til årets konkurranse skal vi ikke si for sikkert, men det er omtrent like mange innsendte bidrag i Innovation (229 mot 231 innsendte i fjor) og litt færre i Titanium (187 mot 200 året før)

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS