
Ny kampanje skal redde liv ved å gi unge gutter en stemme
Trigger og Trygg Trafikk vil «gi gutta en stemme».
Syv av ti unge som dør eller blir hardt skadet i trafikken er gutter, ifølge Trygg Trafikk.
Nå tar de grep med kampanjen «Ta vare på gutta», en kampanje som både handler om å redde liv og forsøker å anerkjenne utfordringene unge menn møter i hverdagen.
Med TikTok-profil Gard Øksendal (MankeGard) som programleder, inviteres kjente profiler fra generasjon Z til åpenhjertige kjøreturer hvor det blant annet snakkes om identitet, rus, selvrealisering og hvordan det er å være ung mann i 2025.
Blant andre har fotballspiller Sverre Nypan, artist og skuespiller Fillip Ramberg Bargee, proffbryter Exauce Mukubu og den tidligere norske verdensmesteren i Fortnite, Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen, deltatt i «rattpraten» sammen med flere unge forbilder og profiler.
– Unge menn har lenge vært blant de mest utsatte i trafikken, men de er også en gruppe som føler seg oversett. Med «Ta vare på gutta» ønsker vi å treffe unge menn i målgruppen på deres premisser, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner i Trygg Trafikk, i en pressemelding.
Trygg Trafikk samarbeider med Trigger og produksjonsselskapet Sølvrev med Christer Dyngeland og Sigurd Fossen i spissen. Målet er null drepte og hardt skadde i trafikken. Men da må ulykkesstatistikken blant unge menn drastisk ned.
– Ulykkestallene viser at unge mellom 18 og 24 år har høyest risiko for å bli involvert i en alvorlig ulykke. Dette prosjektet setter trafikksikkerhet på dagsordenen, samtidig som det adresserer andre utfordringer unge menn møter i dagens samfunn, sier Magdalena Kamøy, kreativ leder i Trigger.
Matias Fosso Kristiansen, innholdsrådgiver i Trigger, understreker at unge menn fra generasjon Z har vært sterkt involvert i hele utviklingen av kampanjen, inkludert videoserien og musikk. Både designprofilen til kampanjen og merch er utviklet av Max James Næss og Ida Mollan som står bak det norske klesmerket Cuteshitkids. Valget av bilen som samtalearena var heller ikke tilfeldig.
– Forskning viser at bilen er et sted hvor folk pleier å åpne seg, blant annet på grunn av mangel på blikkontakt. Dette viste seg å stemme 100 prosent, sier Fosso.
Han får støtte av Gard Øksendal (MankeGard), programleder i «Ta vare på gutta».
– Det skjedde noe spesielt når vi satte oss i en bil og pratet med hverandre. Uten øyekontakt senkes terskelen for å åpne seg, og bilen skapte en trygg arena for vanskelige samtaler, sier han.
Kampanjen inkluderer også undervisningsmateriell for skoler, der målet er å skape refleksjon og engasjement om trafikksikkerhet blant ungdom.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no