LinkedIn vill trene KI på dine data. Slik skrur du det av
LinkedIn oppdaterer vilkårene sine når det gjelder deling av data. Eksperter skryter av måten LinkedIn kommuniserer endringene på.
Oppdateringen skjer 3. november. Da endrer LinkedIn vilkårene for hvordan de behandler data fra brukerne sine.
De gjør også endringer i måten de deler dataene dine på med sitt eierselskap, Microsoft. Men disse endringene gjelder ikke for Europa.
– Her er det to ting som skjer. Det ene handler om at de ønsker å trene KI-modeller på brukernes offentlige data. Det vil si bare det som er offentlig, så direktemeldinger er for eksempel ikke med der, sier sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad til KOM24.
– Det andre som skjer, er at de innfører endringer i måten de deler data med Microsoft på og hvordan brukernes personlige informasjon benyttes til å lage målrettede annonser. Nå vil denne informasjonen deles med resten av Microsoft, og ikke bare internt hos LinkedIn. Men enn så lenge gjelder ikke dette i Europa, sier Lindblad.
På LinkedIns sider står det at det vil komme informasjon i forkant dersom dette innføres i europeiske land.
Kan skru av
LinkedIn har selv gått ut på plattformen sin med informasjon. Lindblad tror de har lært av saken mot Meta.
Eierne av blant annet Facebook og Instagram har vært gjennom utallige rettsrunder i Norge og andre europeiske land, blant annet på grunn av måten de samler inn og deler brukerdata på.
– De husker nok hva som skjedde med Meta, og vil være tydelige for å unngå samme sterke reaksjon. Det tror jeg også de har klart. Etter min mening er informasjonen fra LinkedIn tydeligere og lettere å forstå, i tillegg til at de viser deg hvordan du kan skru av datadelingen.
Det kan du nemlig gjøre ved å gå til «innstillinger» og deretter «datasikkerhet» på LinkedIn.
– Jeg kan skjønne at noen ikke ønsker å være så tilgjengelige digitalt, men jeg kommer ikke til å skru av dette. Jeg vil gjerne at LinkedIn trener KI-modeller på norske data, sånn at plattformen blir bedre for norske brukere, sier Lindblad.
– Klart og tydelig
Kjeld Hansen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, tror også at LinkedIn gjør det de kan for å være så tydelig som mulig overfor sine brukere.
– De prøver å være spesifikke og si konkret hva de ønsker å gjøre med dataene til brukere i Europa. De er nok oppmerksomme på hvilke lover som gjelder og hva som forventes av dem når de innfører slike endringer.
Hansen mener man må være forsiktig med å si at Europa har høyere standard på regler for datadeling enn USA. Han mener «annerledes» er en mer passende beskrivelse.
– LinkedIn prøver med dette å vise at de er transparente, og jeg tror noe av grunnen er at de er redde for motreaksjoner. Det er en risikofaktor som de prøver å navigere seg gjennom, sier Hansen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no