Greenpeace vil skape oppmerksomhet rundt det de kaller for Norges gambling med naturen.
Greenpeace vil skape oppmerksomhet rundt det de kaller for Norges gambling med naturen.

Vil nå 1,5 millioner nordmenn med kampanje om Norges gambling med naturen

Gjennom kampanjen Deep Sea Betting vil Greenpeace skape oppmerksomhet rundt Norges gambling med naturen.

Publisert

Til tross for sterk kritikk fra eksperter innen geologi og biologi, har regjeringen bestemt seg for å satse på gruvedrift på havbunnen.

Som svar på dette har Greenpeace, i samarbeid med WAL, utviklet kampanjen «Deep Sea Betting – alt å tape», som belyser regjeringens risikofylte gambling med havets ressurser.

Kampanjens sentrale element er en fysisk spillemaskin hvor man symbolsk kan spille om skjebnen til arter som lever på havbunnen. 

Maskinen vil bli brukt på Greenpeace-eventer i Oslo, Stavanger og Bergen i de kommende månedene, først ut er Bergen.

I tillegg til den fysiske spillemaskinen er det utviklet et enkelt nettkasino, der folk kan «gamble» med livet på havbunnen, for å synliggjøre farene ved gruvedriften – og samtidig signere et opprop for å stanse denne virksomheten.

– Deep Sea Betting er en tydelig metafor for hvor risikabelt det er å sette i gang gruvedrift på havbunnen. Vi ønsker å vise folk at det er havets fremtid som står på spill. Målet er å skape bevissthet rundt de potensielle ødeleggelsene og få folk til å reagere før det er for sent, sier Vilde Løvaas Jensen i WAL. 

Gruppebilde av gjengen i WAL og Greenpeace som har jobbet med kampanjen.
Gruppebilde av gjengen i WAL og Greenpeace som har jobbet med kampanjen.

Kampanjen er utviklet av store deler av den kreative avdelingen til WAL. 

De kreative lederne Simen Frogner og Fredrik Bjørn har jobbet tett med designer Kaja Isnes for å utforme et univers som treffer både visuelt og emosjonelt. Den fysiske spillemaskinen er laget av Hakimaki. 

– Norge tar en enorm risiko ved å åpne for gruvedrift på havbunnen. Vi risikerer å utrydde arter vi ikke engang har oppdaget ennå, forverre klimaendringene og ødelegge viktige områder for fiskerinæringa. Denne kampanjen er et kraftfullt virkemiddel for å synliggjøre hvor uansvarlig den norske gamblingen med livet i dyphavet er, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace. 

Hanne Jalborg, digital strateg i Greenpeace, håper at kampanjen vil få politikerne og selskapene til å stoppe opp og reflektere over risikoen de tar. 

– Vi ønsker at forkjemperne for industrien møter oss for å prøve spillemaskinen og gjennom dette få en forståelse for hvilken risiko de tar for havets fremtid. Maskinen er bygget for anledningen, og gjennom interaksjon med maskinen får spilleren spesifikk informasjon om hvilke arter som står i fare gjennom gruvedrift på havbunnen. 

Medierådgiver i WAL Karoline Hjelmeland understreker kampanjens brede rekkevidde. 

– Kampanjen vil først treffe bredt gjennom Snapchat og Meta, og vi forventer å nå minst 1,5 millioner nordmenn med dette viktige budskapet i første fase, sier Hjelmeland.

Deep Sea Betting går live i disse dager, og kampanjen vil være synlig på både fysiske og digitale arenaer med mål om å skape engasjement og samle underskrifter for å beskytte dyphavet fra irreversibel skade.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS