Dentsu vurderer å selge sin internasjonale virksomhet
Deres mange hundre ansatte i Norge kan få nye eiere.
Oppdatert med kommentar fra Norge-sjef Paal Fure.
Det japanske reklamebyrået Dentsu Group Inc. vurderer å selge sine utenlandske virksomheter.
Det skriver Financial Times.
Dentsu har utnevnt to banker, Mitsubishi UFJ Morgan Stanley og Nomura Securities, til å sondere mulige kjøpere for selskapets internasjonale kreative og medievirksomhet.
Ifølge Financial Times vurderer Dentsu alt fra å selge en minoritetsandel til et fullstendig salg av sine utenlandske operasjoner.
Under en resultatpresentasjon med analytikere tidligere i august ble konsernsjef Hiroshi Igarashi spurt om selskapet vurderte «salg eller fusjon av den internasjonale virksomheten med et annet selskap». Han avviste ikke et salg, men sa:
– Vi har snakket om å bygge opp vår internasjonale virksomhet på nytt. Vi jobber med å styrke vår konkurranseevne. Til dette skal vi gjenoppbygge vår forretningsplattform. Vi skal også revurdere virksomheter som underpresterer, og vi gjør jevn fremgang.
Han la til:
– Når det gjelder et eventuelt salg av den internasjonale virksomheten, er vi ikke på et stadium der vi kan gi noe klart svar, og jeg kan ikke uttale meg spesifikt nå.
De siste bevegelsene kommer etter at selskapet rapporterte en organisk inntektsnedgang på 0,2 prosent i første halvår 2025 og samtidig reduserte sin vekstprognose for 2025 fra 1 prosent til omtrent null.
En rekke andre nettsteder, som Campaign, har også omtalt planene. Dentsu ønsket ikke å kommentere saken da Campaign tok kontakt om beslutningen om å engasjere banker.
KOM24 har vært i kontakt med Norges-sjef Paal Fure, som ikke har så mange kommentarer til det som står i pressen.
– I Norge og Nord-Europa fortsetter vi å skape resultater for alle våre kunder, og det er, og vil alltid være, vårt mål og fokus, sier han.
– Utover det har vi ikke ytterligere kommentarer, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no