Mottar kvinnepris for innsats mot en «stille morder»
Diana Peters, leder for marked og samfunnsansvar i Bluestep Bank og Bank2, tildeles MannsForums Kvinnepris for sitt arbeid med tiltak rettet mot mennesker med gjeldsrelaterte psykiske helseplager.
Kvinneprisen deles årlig ut til en kvinne som har bidratt til å belyse og bekjempe utfordringer som møter gutter og menn. Prisutdelingen er i regi av MannsForum, en likestillingsorganisasjon med fokus på gutter, fedre og menn.
– Å vinne prisen er en hyggelig anerkjennelse for arbeidet vi gjør med sårbare kunder. Det er viktig at sammenhengen mellom uhåndterlig gjeld og psykisk helse får mer oppmerksomhet. Det er fortsatt mange mennesker med økonomiske og psykiske utfordringer som ikke får den hjelpen de trenger, sier Diana Peters i en pressemelding.
Juryen, bestående av styret i MannsForum og bidragsytere til Mannsdagkonferansen 2025, begrunnet tildelingen med Peters’ arbeid med å belyse økonomiske utfordringer og gjeld som en akutt helserisiko, ikke bare et kaldt og matematisk problem.
Prisutdelingen fant sted på Litteraturhuset i Oslo lørdag 22. november.
Bluestep Bank og Bank2 har i lengre tid arbeidet med å heve kompetansen i banken på håndtering av kunder som opplever betalingsproblemer og relaterte psykiske helseutfordringer.
I juryens begrunnelse står det blant annet at Peters’ arbeid med å innføre empati i kommunikasjon med mennesker i økonomisk uføre er «så absolutt prisverdig».
– Forskningen er tydelig på at gjeldsproblemer gir psykiske vansker, og at psykiske vansker kan skape gjeldsproblemer. For vår del startet det med et ønske om å gjøre en forskjell. Med våre tiltak blir flere i bedre stand til å ta ansvar for egen økonomi. Det er alle tjent med, sier Peters.
Banken har blant annet innført individuell oppfølging i forkant av betalingsfrister, for å hjelpe kundene å betale innen fristen, og gitt kunderådgiverne opplæring i å lytte, sette grenser og formidle negative budskap, samt håndtere situasjoner der kunder uttrykker selvmordstanker eller alvorlig psykisk krise.
– Når kundene opplever at deres interesser blir bedre ivaretatt, så øker også kundelojaliteten. Det er mulig å ta samfunnsansvar samtidig som man tenker kommersielt. Dette mener jeg ofte er oversett av oss som jobber med merkevarebygging, sier Peters.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no