Bureau vinner månedens jobb: – En idé man skulle ønske man selv kom opp med
Kampanjen «Chat for livet» tok psykisk helse rett inn i chattene til noen av Norges mest synlige merkevarer. Nå blir den hyllet av bransjekollegaer.
– Det er en veldig god ide som de har klart å gjøre stor nok ved å få på plass dette samarbeidet med fine, store merkevare. Man føler at det er det som skulle til for å løfte det ut og jeg tror litt på det, at det er en lavterskel måte å søke opp hjelp på, rett og slett.
Det sier Joachim Bjørndahl, art director i Smeh.
Sammen med Erik Lysø, kreatør i Trigger, har de kåret månedens jobb for oktober.
De var helt samstemte om at det var Bureau sin jobb for Kirkens SOS og deres døgnåpne SOS-chat som ble den klare vinneren.
Jobben ble gjort i samarbeid med merkevarer som Vipps, Telia, SpareBank 1, Gjensidige, KLP og Farmasiet.
Gjennomføringen ble gjort i samarbeid med de interne innholdsteamene i merkevarene og kampanjen fikk ekstra tyngde da selveste Statsminister Jonas Gahr Støre åpnet kampanjen i Oslo samme dag.
Kampanjen nådde en million nordmenn, de opplevde at flere frivillige meldte seg og fire ganger så mange som vanlig tok kontakt.
– Det å brette det utover der folk er, gjør det så mye mer tilgjengelig enn det var. Det ser man jo på resultatene, de løfter saken. Avsender drukner litt her, det er veldig fint. Det gjør saken langt større enn merkevaren eller avsenderen, sier Lysø.
Bjørndahl i Smeh mener de vinner Månedens jobb bare på idebeskrivelsen.
– Det å løfte en SOS-chat inn i merkevarers chat, da har du på en måte vunnet. Og så klarer de å gjennomføre det. De har hatt en ide som åpenbart er god, og så tenker de at om de får med seg Vipp, Gjensidige og de andre, så har de en veldig bra case. Og det har de jo nå da, det er bare å si grattis, sier han.
Lysø peker på viktigheten av å få med seg store og kjente merkevarer i en slik kampanje, for at den skal lykkes med ideen.
– Det blir en dugnad, sier han og kaller det en fin og tydelig ide.
– Det er en ide som du blir litt over, for du skulle ønske du kom opp med den selv, sier han og gir samtidig kudos til merkevarene som blir med på dugnaden.
– Nå blir de med på å normalisere det å ikke ha det lett ved å få det inn på uventede steder, som disse merkevarene er, sier han.
I Bureau er de veldig glade for å ha laget den beste jobben i oktober.
– Det var gode nyheter! Dette er en jobb vi er veldig stolte over, og blir naturligvis glade for å høre at den utmerker seg, sier bureau-leder Helena Egeland.
Hun sier at kampanjen hadde ikke vært mulig uten engasjementet de møtte fra merkevarene de samarbeidet med.
– Så denne seieren deler vi ikke bare med Kirkens SOS, men også med Vipps, Gjensidige, Telia Norge, KLP, Sparebank1 Utvikling med alle bankene som ble med, Farmasiet, Komplett, Evo, Tiktok Norge og Vy, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no