DOGA henter inn tidligere politiker som ny kom-sjef
Skal lede kommunikasjonsarbeidet og styrke DOGAs profil.
DOGA (Stiftelsen Design og Arkitektur Norge) hjelper aktører i det offentlige og næringslivet å finne nye, grønne og lønnsomme løsninger ved å bruke metoder fra design- og arkitekturfagene, tidlig i innovasjonsprosessen.
5. august startet Martin Henriksen, med lang fartstid fra politikken og Hurtigruten, som ny leder for kommunikasjon i stiftelsen.
Han skal også jobbe med samfunnskontakt, i tillegg til å ha ansvar for DOGAs priser, blant annet DOGA-merket for design og arkitektur.
– Skal Norge lykkes med å nå store samfunnsmål, for eksempel innen klima og inkludering, må vi våge å tenke nytt på tvers av bransjer og sektorer. Her har DOGA, med design- og arkitekturtenking i spissen, store ambisjoner, sier administrerende direktør Tor Inge Hjemdal i en pressemelding.
– Vi er glade for å få Martin og hans erfaring med på laget for å synliggjøre DOGA som samfunnsaktør, fortsetter han.
Henriksen har tidligere hatt roller som stortingsrepresentant, AUF-leder og leder for samfunnskontakt i Hurtigruten.
– Det kanskje ikke mange som tenker at design og arkitektur kan bidra til lavere frafall i skolen eller klimakutt i kommunene, men DOGA er kort sagt en katalysator for å gi samfunnet innovative og bærekraftige løsninger på en rekke utfordringer. Å få bidra til å profilere dette arbeidet og løfte design- og arkitekturfagene føles meningsfullt og gøy, sier Henriksen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no