Han ble ansatt for å få NORD DDB tilbake i topp tre. Nå takker Frank Nystuen for seg.

Frank Nystuen ferdig i NORD DDB: – Nå var tiden inne

Etter over seks år i byrået takker Frank Nystuen for seg. – Vi hentet NORD DDB opp fra knestående til topp tre i Norge. Nå er tiden inne for å gjøre noe nytt.

Publisert

Frank Nystuen ble ansatt i 2019 av daværende byråleder Eddie D’Sa, med et tydelig mandat: å løfte NORD DDB tilbake i toppen av norsk reklamebransje.

– Da jeg kom inn, var NORD DDB ikke akkurat et kreativt fyrtårn i Norge. Vi var mer i knestående. Målet var topp tre, helst bedre, og det lyktes vi med. Etter tre–fire år var vi mestvinnende, og jeg tror vi har vært topp tre i fire–fem år på rad, sier han til KOM24. 

Byrået har siden klatret helt opp i toppen av bransjen, og var ifølge KOM24s oversikt nest mestvinnende byrå i Norge i perioden 2020–2024 – kun slått av TRY.

Slapp lederrollen i fjor

Nystuen trekker fram Elkjøp-kampanjen Urban Miner som et høydepunkt. Kampanjen ble premiert både i Gullblyanten, ANFO Effekt og Cannes Lions.

Nord DDB jubler for Grand Prix på Gullblyanten 2022
NORD DDB jublet for Grand Prix under Gullblyanten 2022 – og endte som kveldens store vinner med seks gull i tillegg.

– Man kan vinne på ting som er litt mer «stuntete», men vi valgte en annen vei. Vi ville bevise at kreativitet kan være både prisvinnende og effektiv, sier han.

Høsten 2024 gikk han ned fra rollen som kreativ leder, da Pia Ølstad og Linus Hjellström tok over ansvaret for den kreative avdelingen. Selv gikk han inn i en rolle som senior kreatør.

– Det var litt befriende å slippe personalansvaret. Jeg hadde lyst til å jobbe tettere på kunder, og det krevde mye å sitte i lederrollen – særlig som del av det nordiske lederteamet. Da fikk jeg mer tid til å fokusere på det jeg hadde lyst til, sier han.

– Kreatører er rastløse

Avgangen kommer kort tid etter at Eddie D’Sa gikk videre til Ahead-gruppen og Bloom, etter sju år som byråleder.

– Det er helt to frittstående ting. At vi slutter samtidig er mer tilfeldig enn noe annet. Dette er min beslutning, og det føles riktig nå, sier Nystuen.

I mellomtiden er Thomas Olsson konstituert som daglig leder for NORD DDB Oslo.

Nystuen sier han alltid har hatt behov for å bli utfordret:

– Noen blir i samme byrå i 20 år, men de fleste kreatører er rastløse. Jeg streber ikke etter trygghet, men etter å bli utfordret, møte nye ting og skape noe nytt. Motivasjonen må være på topp hele tiden.

Selv om både han og D’Sa nå er ute, mener Nystuen byrået står godt rustet.

– Jeg synes NORD DDB er på et veldig mye bedre sted enn i 2019. Man har laget en måte å jobbe på som gjør at man kan fortsette å levere gode jobber og resultater. Selvfølgelig betyr folk mye, men jeg tror byrået står støtt. Jeg er veldig stolt av hva vi har fått til, både resultatmessig og som gruppe, sier han.

– It takes a village

Etter over seks år i reklamebyrået satser Frank Nystuen også på kunsten – fra sitt studio i Oslo.

Avslutningsvis trekker Nystuen fram laginnsatsen i byrået.

– It takes a village to build a great agency. Vi har fått til dette sammen. Jeg er veldig glad i NORD DDB og alle jeg har jobbet med der, sier han.

Hva han skal gjøre videre, vil han snart dele mer om.

– Jeg driver blant annet med et kunstprosjekt jeg holder på å ferdigstille. Og så er det andre ting jeg har hatt lyst til å gjøre lenge, som jeg ikke kan snakke om helt ennå. Men det er nærliggende å si at jeg blir værende i bransjen, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS